Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nicco skrev:Jag är med på Streberns linje att farthållaren i ECO+ hjälper för förbrukningen. Det enda den tappar på är ju långsiktig planering, men pedalhanteringen är väldigt bra.

Jag tycker själv det är mycket svårt att ändra pedalläget precis så lite som behövs med foten på samma nivå som farthållaren, en millimeter på pedalen gör stor skillnad. Farthållaren kan ju hantera pedalen precis så exakt som det går i styrsystemet. Att exempelvis ändra pedalen från 5,2% utslag till 5,3% är väldigt enkelt för farthållaren, men väldigt svårt med foten.
Hemligheten med att köra bränsleeffektivt är att inte justera pedalläget, det är bättre att variera hastigheten beroende på vägens lutning.

Men allvarligt, vaddå inte kunna justera gaspedalen lagom mycket/lite? Jag har aldrig hört något liknande förut, men visst, det förklarar ju en del konstiga beteenden man ser i trafiken...
Hakan975 skrev: Ingen som inte har provat en T6 med Polestar vet hur grym den är.

:-)-)

Ligger något i det, man har svårt att hålla det inom sig när kollegorna sitter vid fikabordet och tycker deras nya tjänstepulka med en D4 är sååååå snabb. Då får man kämpa för att vara ödmjuk.
MartinS skrev: Hemligheten med att köra bränsleeffektivt är att inte justera pedalläget, det är bättre att variera hastigheten beroende på vägens lutning.
Jag håller med, men när det gäller att justera pedalen så tycker jag farthållaren är vass.
MartinS skrev: Men allvarligt, vaddå inte kunna justera gaspedalen lagom mycket/lite? Jag har aldrig hört något liknande förut, men visst, det förklarar ju en del konstiga beteenden man ser i trafiken...
Jag kan försöka utveckla lite, men jag menar inte att detta är det snålaste sättet att köra över lag. Det enda jag påstår är att farthållaren hjälper att hålla förbrukningen nere med hjälp av bra pedalhantering på relativt plant underlag, vilket du naturligtvis inte måste hålla med om. Jag har dock provat detta i labb-miljö ett par gånger.

Om man kör på plan väg i 100 km/h kan vi anta att min momentanförbrukning ligger på 3,8 l/100km (mest för att ha något att utgå från). Börjar vägen luta mycket svagt uppåt kan man se att farthållaren mycket långsamt och precist ökar pedalutslaget så att momentanförbrukningen ökar till 3,9 - 4,0 l/100km för att hålla 100 km/h (som sagt, svag lutning). Skulle man göra samma övning med foten för att hålla hastigheten är det ganska lätt att man lastar på pedalen lite för mycket och hamnar på typ 4,7 l/100km även fast man är mycket försiktig, vilket resulterar i en svag acceleration som inte är befogad för att hålla önskad hastighet. Det kan tyckas vara en bagatell i sammanhanget, men i fall som detta är farthållaren bättre än foten på att reglera pedalen.

Jag får ursäkta en lång utläggning kring något som inte ligger helt under trådens ämne...
Så kan det kanske vara, men det bästa är att inte pilla på pedalen, så ligger den kvar på 3,9... :) Det var ju bränsleutnyttjandeeffektivetet vi pratade om nu, inte jämn hastighet :)
MartinS skrev:
Hakan975 skrev: Ingen som inte har provat en T6 med Polestar vet hur grym den är.

:-)-)

Ligger något i det, man har svårt att hålla det inom sig när kollegorna sitter vid fikabordet och tycker deras nya tjänstepulka med en D4 är sååååå snabb. Då får man kämpa för att vara ödmjuk.
Eller när svågrarna tycker att rolig bilkörning är att köra så snålt som möjligt med sina dieselbilar.....

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]