Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På intaget till luftfilterburken sitter det ett spjäll som manövreras av en luftslang. Spjället bestämmer varifrån luften skall tas. Men vart någonstans går denna slangen (inte i luftfilterändan alltså, utan den andra ändan)? Kan inte hitta någonstans i närheten där den skulle passa (fast den skall gå mot fläkt/kylarhållet till).
Senast redigerad av 1 ridax, redigerad totalt 0 gånger.
Slangen som sitter på luftintaget skall bara sitta fram mot fronten så den skall inte kopplas mot något speciellt. Detta är för att slangen tar in lite luft som går till en vaxtermostat som ser till att spjället börjar stänga vid ca. 5 grader plus så att luft dras från motorrummet istället för att dra luften rakt framifrån genom luftintaget. Detta är på grund av att man skall klara i princip oändlig körning i snörök.
Tack så mycket! Det förklarar varför jag inte kunde hitta någonstans att ansluta den mot. Vet du något om MAF-sensorn? Har sensorn som sitter mot luftfilterburken givare för både flöde och temperatur eller är tempgivaren separat? Jag tycker temp MAF varierar väldigt konstigt. Vid utomhustemperatur runt +5 grader så varierar temp MAF från +20 grader och går ned till +11 grader vid körning, men kan helt plötsligt gå upp till +20 även under körning och variera däremellan, medan däremot temp MAP ligger tämlingen stilla runt +10 grader.

Kan detta vara normalt, eller kan det förklara varför jag tycker bilen svarar dåligt på gaspådrag ibland vid låga varvtal (riktigt svårt att få upp farten om man ligger på en högre växel)?

Inverkar den uppmätta lufttemperaturen så mycket på prestanda?
Japp, MAF-sensorn eller AMM-sensorn som sitter i luftfilterburken mäter både luftflöde och temperatur.
I ditt fall så är jag nästan säker på att temperaturen som skiftar på MAF-sensorn har att göra med att snöklappan stänger eller öppnar. När snöklappan stänger så kommer motorrumsluft in i luftfilterburken istället och den luften är såklart varmare än vad det är utanför bilen. Att TMAP-sensorn ligger konstant på samma gradtal har att göra med att den sitter efter kylaren och eftersom det är relativt låga temperaturer vi pratar om så orkar kylaren alltid kyla luften till så gott som utetemperaturen.
Det bör inte vara något större luftläckage i systemet eftersom MAF:en jämför ingående luft med den luft som mäts upp av TMAP:en och då skulle en felkod ha satts. Den uppmätta temperaturen vid MAF:en bör inte påverka prestandan alls, utan temperaturen vid TMAP:en är den som borde vara mest relevant för motorstyrningens skull.
Det enda jag kan komma på som skulle kunna ha att göra med detta är om du bara upplever att det blir sämre när tempen på MAF:en går upp. Då skulle orsaken kunna vara att tryckfallet sticker iväg p.g.a. att luften får ta en jobbigare väg in i burken, men vid låga varvtal så är luftflödena också relativt låga och då är inte tryckfallet så högt i systemet heller, men det är den enda jag kan komma på som kan vara kopplat till det här. Annars så ligger nog problemet någon annanstans. Enda tipset jag kan komma på för att testa detta är att på något sätt spärra snöklappan, alternativt byta luftintaget till ett VEA-luftintag (bör passa rakt över) som inte har någon snöklappa, med risken då att mer snö dras in i luftfilterburken.
Trycksensorn på partikelfiltret har gett felkod, men verkstad sa att de mätt upp den och att den gav korrekta värden (just då ;-) ) så de körde bara regenerering på DPF. Skall nog be dem byta den ändå och kontrollera slangarna runt omkring också?

2 glödstift har satt felkod också. Om jag bara kunde förstå hur glödstiften används så man kan bedöma om det spelar någon roll. Används de vid alla temperaturer och när motorn är igång, eller bara när det är superkallt och strax före start? Tyckte mig se i vida att glödstiften fick kräm när motorn var igång och det fanns till och med procentvärden för utstyrningen? Verkstaden verkade inte tycka att två trasiga glödstift förklarade problemet, då de bara nollställde felkoden utan att byta dem. Men överhuvudtaget så verkar verkstaden vara lite rädd om kundens pengar och byter inte ut något i första taget...

Kanske skall prova temp MAF efter att ha tejpat fast snöklappan....

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]