Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag kollat och ser inget konstigt. Frisklufsintaget verkar gå i en böj upp till låskistan till huven. Nere i boxen på kanten sitter det 2 gummiflärpar mot motor hållet samt i botten där ena gummi upphängningen för luftfilterboxen sitter är ihålig. Varför den är så är en bra fråga,ska ändå in på Volvo och höra efter då jag tror att nån måste ha frågat nångång varför luftfilterboxen och säkringsdosan ser ut som en igloo.

Bild
Det där är inga konstigheter. Eftersom motorn drar luft så kommer det även dras in snö i luftfilterburken om man kör i snöiga miljöer. T4 (vilket jag antar är motorn i det här fallet) har inte lösningen med en extra snöklappa och vaxtermostat som stänger luftintaget när det blir kallt ute. Detta är på grund av att 1,6GTDi inte drar lika mycket luft som dieselmotorerna (I5D). Luftfiltret är testat att tåla både snö och vatten utan att gå sönder under ett normalt serviceintervall (6000 mil / 3 år). De två gummiflärparna på luftfilterburken är dräneringshål om man mot förmodan skulle ge sig ut i högt vatten. Men eftersom de inte är lägsta punkten finns ytterligare små dräneringshål i burken.
Inte förrän du känner av märkbar prestandaförsämring (=hela luftfilterburken fylld med snö så att tryckfallet ökar så mycket att motorn inte får nog med luft) eller får en felkod på luftmassemätaren så behöver du inte oroa dig över lite snö eller vatten i luftfilterburken.

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]