Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maccswe
Hej!

Ny i forumet och nästan helt ny som Volvoägare =) Har för många år sedan haft en Volvo 460, ful som stryk men älskade komforten och var aldrig strul med den.

Har idag en Kia Sportage som jag egentligen är extremt nöjd med. Dock har vi lite problem med att lasta i den, så jag är ute efter något lite större.

Har alltid tyckt att xc60 är en av volvos finare modeller och har nu siktat in mig på en sådan inom en snar framtid men har lite frågor till er Volvo proffs =)

Jag kommer att köpa en 2012-2013 års modell då det är det som plånboken klarar av. Och har spanat lite på blocket och planerar att åka till lite olika bilhandlare i helgen och provköra någon för att se hur det känns.

Men Volvo har ju en hel del tillbehör och olika modeller man kan välja på och tyvärr är blocketannonserna inte speciellt informativa alla gånger.

Jag är lite av en tekniknörd och gillar när det är fullproppat med mycket funktioner och liknande så kommer vara benhård på att min blivande Volvo har en hel del funktioner.

Jag har idag i min Kia en hel del funktioner som jag älskar såsom backkamera, iphone uttag i bilen, navigator där man ser låt, röststyrning etc.

Jag ser att vissa modeller har något som heter VOC (volvo on call) vad innebär egentligen det? Och vissa modeller verkar ha stöd för en mobilapp så man kan se vart bilen befinner sig etc. Gäller detta även äldre modeller mellan 2012-2013? Dom har ju även något city safety system version 2 som jag sett i annonserna vad är egentligen det?

Och slutligen: Vad är det man ska leta efter för fel när man köper begagnat? Kör volvo på kamrem eller kedja? Tänkte så man inte köper någon som ska in på en svindyr service det första man gör =)

Alla tips är varmt välkomna =)
av Linqid
maccswe skrev:Jag kommer att köpa en 2012-2013 års modell då det är det som plånboken klarar av. Och har spanat lite på blocket och planerar att åka till lite olika bilhandlare i helgen och provköra någon för att se hur det känns.
Allt från MY11B (B innebär i detta fallet den senare halvan av modellåret) och framåt är att föredra då du får Sensus samt slipper "kepsen" ovanpå instrumentbrädan som tidigare årsmodeller hade.
Men Volvo har ju en hel del tillbehör och olika modeller man kan välja på och tyvärr är blocketannonserna inte speciellt informativa alla gånger.

Det finns få Kinetic, men undvik dessa. Momentum har det mesta du behöver (xenon, p-sensor etc.). Summum innebär lite mer krom exteriört och större fälgar. Invändigt får du läderklädsel, elstol förare och lite andra komforthöjande utrustning. R-Design är åt det sportigare hållet och baseras på en Momentum plus 18/20"-fälgar och annorlunda exteriör/interiör samt ett fastare chassi.
Jag är lite av en tekniknörd och gillar när det är fullproppat med mycket funktioner och liknande så kommer vara benhård på att min blivande Volvo har en hel del funktioner.
Paketen har varierat under åren men vill du ha mycket prylar ska du leta efter bilar med Teknikpaket, Driver Support-paket och liknande. Innehåll och namn har som sagt skiftat men detta kan du säkert fråga här om när du väl hittat en bil du är spekulant på och vill veta mer.
Jag ser att vissa modeller har något som heter VOC (volvo on call) vad innebär egentligen det?
http://www.volvocars.com/se/agande/tjan ... vo-on-call
Dom har ju även något city safety system version 2 som jag sett i annonserna vad är egentligen det?
City Safety är en form av autobroms som fungerar upp till 50 km/h. Den varnar inte innan ingrepp utan griper in med full kraft i sista sekund för att förhindra kollision alternativt lindra skadorna.
Användarvisningsbild
av svergie2
maccswe skrev:Hej!

Ny i forumet och nästan helt ny som Volvoägare =) Har för många år sedan haft en Volvo 460, ful som stryk men älskade komforten och var aldrig strul med den.

Har idag en Kia Sportage som jag egentligen är extremt nöjd med. Dock har vi lite problem med att lasta i den, så jag är ute efter något lite större.

Har alltid tyckt att xc60 är en av volvos finare modeller och har nu siktat in mig på en sådan inom en snar framtid men har lite frågor till er Volvo proffs =)

Jag kommer att köpa en 2012-2013 års modell då det är det som plånboken klarar av. Och har spanat lite på blocket och planerar att åka till lite olika bilhandlare i helgen och provköra någon för att se hur det känns.

Jag har idag i min Kia en hel del funktioner som jag älskar såsom backkamera, iphone uttag i bilen, navigator där man ser låt, röststyrning etc.

Jag ser att vissa modeller har något som heter VOC (volvo on call) vad innebär egentligen det? Och vissa modeller verkar ha stöd för en mobilapp så man kan se vart bilen befinner sig etc. Gäller detta även äldre modeller mellan 2012-2013? Dom har ju även något city safety system version 2 som jag sett i annonserna vad är egentligen det?

Och slutligen: Vad är det man ska leta efter för fel när man köper begagnat? Kör volvo på kamrem eller kedja? Tänkte så man inte köper någon som ska in på en svindyr service det första man gör =)

Alla tips är varmt välkomna =)
Driver support och teknikpaket (gärna pro) är ett måste för tekniknörden! :D Adaptiv farthållare, BLIS, autobroms för fotgängare osv :) Adaptiv farthållare är smidigast med automat, då kan kan få ner dig till stillastående och köra i köer :) Ska du ha diesel så är D5 helt klart att föredra. Så vitt jag vet så är det rem på alla Volvos dieslar och kedja i några få bensinmotorer.
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]