- lör 07 mar 2015, 14:26
#955298
Så var det dags för ilands problemet med ny tjänstebil igen. Hade förhoppningen att en manuell D5 VEA skulle dyka upp men icke. Jag verkar vara en av allt färre som tycker det finns körglädje i en tight manuell låda + en vass motor (ja , jag har testat aut grundligt men nej,...)
Så nu finns bara 2 val för mig och det är manuell D4 eller T4 i en V60 med R-Design. Det har ju stått spaltmeter om nya D4 men hittils inget om nya T4 som i alla fall på pappret ser lovande ut. OK vrid (300 nm 1300-4000) samt bra acc 0-100. Nån som provkört? Jag hade en T4 (1.6l) som jag tyckte var ok men rätt tunn i karaktären. Kanske att den nya T4 råder bot på detta. Jag har nu d4 (163) och gillar vridet i det varvtalsområde där man normalt kör men rätt slö för övrigt. T4 blir billigare men jag vet inte hur mycket ännu. Det kommer säkert Polestar till dessa båda men frågan är när och vad resultatet blir!
Jag är ute efter prestanda och körglädje parat med en tight låda som jag vet D4 har men det är nog samma låda i T4.
Vad hade ni valt därute, vad är preferensen. Nån som jämfört dessa motorer, test på nya T4 ? etc
Tackar.
Så nu finns bara 2 val för mig och det är manuell D4 eller T4 i en V60 med R-Design. Det har ju stått spaltmeter om nya D4 men hittils inget om nya T4 som i alla fall på pappret ser lovande ut. OK vrid (300 nm 1300-4000) samt bra acc 0-100. Nån som provkört? Jag hade en T4 (1.6l) som jag tyckte var ok men rätt tunn i karaktären. Kanske att den nya T4 råder bot på detta. Jag har nu d4 (163) och gillar vridet i det varvtalsområde där man normalt kör men rätt slö för övrigt. T4 blir billigare men jag vet inte hur mycket ännu. Det kommer säkert Polestar till dessa båda men frågan är när och vad resultatet blir!
Jag är ute efter prestanda och körglädje parat med en tight låda som jag vet D4 har men det är nog samma låda i T4.
Vad hade ni valt därute, vad är preferensen. Nån som jämfört dessa motorer, test på nya T4 ? etc
Tackar.