Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edgeman
Så var det dags för ilands problemet med ny tjänstebil igen. Hade förhoppningen att en manuell D5 VEA skulle dyka upp men icke. Jag verkar vara en av allt färre som tycker det finns körglädje i en tight manuell låda + en vass motor (ja , jag har testat aut grundligt men nej,...)

Så nu finns bara 2 val för mig och det är manuell D4 eller T4 i en V60 med R-Design. Det har ju stått spaltmeter om nya D4 men hittils inget om nya T4 som i alla fall på pappret ser lovande ut. OK vrid (300 nm 1300-4000) samt bra acc 0-100. Nån som provkört? Jag hade en T4 (1.6l) som jag tyckte var ok men rätt tunn i karaktären. Kanske att den nya T4 råder bot på detta. Jag har nu d4 (163) och gillar vridet i det varvtalsområde där man normalt kör men rätt slö för övrigt. T4 blir billigare men jag vet inte hur mycket ännu. Det kommer säkert Polestar till dessa båda men frågan är när och vad resultatet blir!

Jag är ute efter prestanda och körglädje parat med en tight låda som jag vet D4 har men det är nog samma låda i T4.
Vad hade ni valt därute, vad är preferensen. Nån som jämfört dessa motorer, test på nya T4 ? etc
Tackar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag hade köpt beroende på körmönster. 3000+ mil/år solklart D4. Mindre än så klart tveksamt. Många korta körningar solklart T4. Om du varken kör massor med långresa eller kortsträckor: ta den motor du tycker känns bäst. Där borde T4 vinna om du inte är dieseljunkie. Man blir ju riktigt bortskämd med allt vrid på låga varv efter ett tag... Men moderna bensinare börjar ju ändå kännas som dieslar.
av Linqid
Nya T4 har ju inte börjat levereras till kund så någon med erfarenhet av den blir svårt att hitta här i ett så här tidigt skede.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
På pappret ser det ju fint ut för nya T4an, den motorn kommer troligtvis kännas sportigast av de två.

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]