Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#954212
Jag har suttit och letat information men hittar inget bra svar.
Har en V60 T3 R design med original ixion 18".

Undrar om ett par 17" Canicula passar på min bil?
Hade tänkt att köpa ett par och ha som vinterfälgar.
Ixion är 8*18 men hittar ingen mer info om fälgen.
Canicula är 7*17.

Tacksam för hjälpen.
#954252
s6025t skrev:Den passar finns som tillbehörs fälg till V60
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 72873/2015
Låter bra.
Det jag tänker på är att ixion är 8*18 med ET 55.
Canicula är 7*17 med ET 50.
Är inte så att Canicula fälgarna kommer komma för långt in i hjulhuset?

Vet du om dem har samma nav, eller behöver man använda navringar?
#954260
Det är samma nav och ET är ju nästan samma. Canicula är en originalfälg och V70/V60 har många gemensamma fälgar så där är det inga problem alls.

Om jag inte är helt och cyklar är det samma däckdimensioner på V70 och V60 också. Så det finns säkert gott om beg hjul från V70 som passar din V60.
#954406
Tobbe1977a skrev:
s6025t skrev:Den passar finns som tillbehörs fälg till V60
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 72873/2015
Låter bra.
Det jag tänker på är att ixion är 8*18 med ET 55.
Canicula är 7*17 med ET 50.
Är inte så att Canicula fälgarna kommer komma för långt in i hjulhuset?

Vet du om dem har samma nav, eller behöver man använda navringar?
Lägre ET flyttar fälgen längre ut från bilens centrum, närmare hjulhuskanten.

ET beräknas från fälgens mitt,
så en 7" fälg med ET 50 kommer att hamna 7,5mm längre in i hjulhuset än en 8" fälg med ET 55.

1" ~25,4mm, hälften av det minus det lägre ET-värdet.


Hoppas du förstod ;)
#954633
swed skrev:
Tobbe1977a skrev:
s6025t skrev:Den passar finns som tillbehörs fälg till V60
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 72873/2015
Låter bra.
Det jag tänker på är att ixion är 8*18 med ET 55.
Canicula är 7*17 med ET 50.
Är inte så att Canicula fälgarna kommer komma för långt in i hjulhuset?

Vet du om dem har samma nav, eller behöver man använda navringar?
Lägre ET flyttar fälgen längre ut från bilens centrum, närmare hjulhuskanten.

ET beräknas från fälgens mitt,
så en 7" fälg med ET 50 kommer att hamna 7,5mm längre in i hjulhuset än en 8" fälg med ET 55.

1" ~25,4mm, hälften av det minus det lägre ET-värdet.


Hoppas du förstod ;)
Tack för hjälpen och jag förstod precis vad du menade.
Trodde bara att det skulle skilja mer, men 7,5mm längre in i hjulhuset är ju inga problem. :)
#954636
Perra83 skrev:Snygg fälg. Skulle funka fint som vinterfälgar för att slippa trånga 16".
Ja jag gillar utseendet på Canicula fälgen. Som jag skrev innan så spyr jag nästan över hur tråkiga ett par 16" är. Visst behöver man inte ha så höga krav på vinterfälgarna men man skall ju inte gå o reta sig på dem varje dag när man ser bilen.
Så om jag hittar ett par Canicula 17" med vinterdäck eller utan däck så kommer jag att slå till. Inte helt omöjligt att jag kommer dippa dem mattsvarta då jag tycker att det är riktigt snyggt till min röda V60 R design. :)
#954719
Jag tycker att man med fördel kan gå upp i storlek på hjulen till en S/V60,
det är stora hjulhus som ska fylas ut...

Jag åker 215/55 på Dezent RE (7x17 ET40) på vintern
och 225/45 (mot org. 235/40) på Sleipner (8x18 ET55) på sommaren.

Jag tycker personligen nästan det är snyggare med vinter än sommaruppsättningen.
Vinterhjulen fyller hjulhusen bättre och sitter närmare hjulhuskanten,
och mot org. 235/40 på sommaren är det ännu större skillnad...

Det är mycket tycke och smak i detta,
men dom flesta tycker det blir snyggare att inte ha "hålrum" runt hjulen.

Antingen så sänker man bilen eller så går man upp i storlek.
Sänkning är snyggt och ger nästan alltid hårdare sättning och (ibland) bättre väghållning,
MEN ger också sämre komfort, vilket i min värld är viktigare än väghållningen som redan orginal är tillräckligt bra för dom flesta situationer.

Ursäkta OT men det kändes som det "hörde till" lite...
#954867
swed skrev:Jag tycker att man med fördel kan gå upp i storlek på hjulen till en S/V60,
det är stora hjulhus som ska fylas ut...

Jag åker 215/55 på Dezent RE (7x17 ET40) på vintern
och 225/45 (mot org. 235/40) på Sleipner (8x18 ET55) på sommaren.

Jag tycker personligen nästan det är snyggare med vinter än sommaruppsättningen.
Vinterhjulen fyller hjulhusen bättre och sitter närmare hjulhuskanten,
och mot org. 235/40 på sommaren är det ännu större skillnad...

Det är mycket tycke och smak i detta,
men dom flesta tycker det blir snyggare att inte ha "hålrum" runt hjulen.

Antingen så sänker man bilen eller så går man upp i storlek.
Sänkning är snyggt och ger nästan alltid hårdare sättning och (ibland) bättre väghållning,
MEN ger också sämre komfort, vilket i min värld är viktigare än väghållningen som redan orginal är tillräckligt bra för dom flesta situationer.

Ursäkta OT men det kändes som det "hörde till" lite...
Håller helt med dig till 100%.

Hjulhusen är jäkligt stora. Jag gillar annars ixion 18" hjulen himla mycket. Dem passar himla bra till en röd r design. Har lite funderingar att köpa ett par likadana och ha som vinterhjul om jag nu inte hittar ett par canicula.
Ixion fälgen är ju betydligt vanligare än vad calicula är.

Jag tycker att original är väghållningen himla bra på r designen och finns inte på kartan att jag sänker den. :-)
Har en bil till som jag kör enbart på sommaren. En mustang GT V8 och den har jag sänkt, lite stötigare där men den är sjukt hög original. Här blev väghållningen lite bättre men utseendet 1000 ggr snyggare. :-)
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]