Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kreftis
Hej,

Min första post på detta forum då jag precis skaffat mig min första Volvo. En V60 T3 R-Design -12.

Jag hämtade bilen i fredags kväll och det satt då slitna sommarsulor på 18" Ixion fälgar. Inga vinterdäck ingick så jag hade lite panik i lördags när jag finkammade Blocket efter något som fungerade. Jag hittade då 18" Fortuna Dimond Cut fälg med friktionsdäck storlek 245/40 R18 som jag slog till på. Enligt en polare (bilmeck) skulle det inte vara något problem med passningen på min bil då det inte skilde så mycket i %.

Bilen har ju 235/40 R18 som standard och har nu läst att vissa kör med utslagsbergränsare när dem gått upp till 245/40 R18?

Nu vart jag därför lite orolig att min polare har fel och att jag behöver utslagsbegränsare? ??:-/

Någon som har någon koll på detta och kan hjälpa en nybörjare som mig? :P

Har förövrigt inte märkt något när jag svängt etc. (Har dock bara kört 5 mil sedan dem sattes på)

Om detta är någon form av dubbelpost så ber jag om ursäkt, har letat men inte funnit något bra svar.

/Kreftis
av kreftis
MartinB82 skrev:Du kan köra vidare utan problem, sitter redan utslagsbegrensare på din.
Sitter det på alla som sålts med 235 från fabrik.

Det skiljer bara 1,2% mot original så det är ingen fara alls att köra så.
Stort tack för hjälpen :)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
MartinB82 skrev:Du kan köra vidare utan problem, sitter redan utslagsbegrensare på din.
Sitter det på alla som sålts med 235 från fabrik.

Det skiljer bara 1,2% mot original så det är ingen fara alls att köra så.
Hur vet man, eller kan kontrollera om man har utslagsbegränsare? Jag köpte min bil begagnad med Njordfälgar (17 tum och 235 breda), och tycker att svängradien är väldigt stor. Vet inte om den var levererad med dessa fälgar. När jag ska in i en parkeringsficka får jag nästan alltid "justera" för att komma rätt i rutan. Upplever detta som lite irriterande.

Någon som vet hur man ser/kan kontrollera om har utslagsbegränsare? Går det att ta bort denna?
av mikebike
Jämfört med mina tidigare XC60 och V70 känns denna bil riktigt smidig! :D
Alla bilarna har haft 235 mm breda däck....

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]

Du måste alltid nolla boxarna när du sk[…]

V70N -01 Växellådsbekymmer.

Jag hade kikat på kransarna. Kan vara en lit[…]