Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det så att dieslar är mer känsliga för fart och luftmotstånd och varierar mer i bränsleförbrukning än bensinare? Min gamla Passat 1.8T har jag för mig drog 0,9 hur man än gjorde. De Volvodieslar jag haft de senaste tio åren drar allt mellan 0,4 och 1,2 beroende på hur hårt man kör dem. Är detta bara något jag fått för mig, eller ligger det något i min teori?
Det har en jävla stor betydelse om det blåser motvind också! Idag hade jag lite bråttom till arlanda och låg 5-10 över skyltad hastighet.. D.v.s nästan 130km/h (på gps) samtidigt som det blåste bra mkt motvind. Då drog min D3a 0.7-0.8l/mil! I medvind och 110-115km/h kan jag ligga på 0.4l/mil.
I motvind och 110 brukar man klara 0.5l/mil.. Ibland 0.6...
Så är det. Kuling (vilket är standard i Göteborg) är 15 m/s vilket är samma sak som 54 km/h. Har du den rakt framifrån ökar luftmotståndet lika mycket som om du körde 54 km/h snabbare. (Annan friktion ändras förstås inte.)
av Alx
Brainy skrev:Dum fråga och väldigt OT Alx, men sysslar du med flygbränsle när du jobbar i Västerås?
Haha nej det gör jag inte. Bor i Västerås och jobbar i Arninge, Täby. Menar du på att jag tankat flygbränsle för jag lyckas köra så snålt eller? ;)

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]