Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superblock
Hur ska man bete sig när man ska hämta en ny bil, är inte personen direkt som ligger med ficklampa och ser va enda liten skråma. Kan man lita på att dom har gått i genom bilen 99% och att man kan åka lugnt ut från portten nöjd o belåten. Eller ska man va misstänksam och söka fel..Hadde hoppats man sluppit det? ?:-/
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hur har du gjort när du köpt begagnat?

Kolla efter så att lack, plåt, säten och ratt är helt hela vilket de ska vara har hag "hört", med betoning på hört. Detta då transportskador förekommer men ja det blir till mer än 99,9% upptäckt och åtgärdat ändå innan kund ska hämta sin pärla. Sen är det bara att prova så allt fungerar.

Lyssna efter knirr & knarr i inredningen vid färd. Typiskt "fel" som ÅF får åtgärda skulle iaf jag säga.
av Fritte70
Jag gjorde en ganska noggrann koll dagen innan vi hämtade ut våran nya XC60. Kom väldigt lägligt för bilen stod upphissad och killen som gjorde checken var på lunch så kunde i godan ro själv kolla det mesta, lacken, insidan så att det inte fanns några repor eller skavmärken. En annan viktig sak som kanske inte många tänker på att bilen kan även skadas undertill i samband med lastning/lossning.
Jag krävde detta av min säljaren för att själv göra min egen check av bilen. Det var ändå drygt 400kkr som den kostade.
När man väl lämnat bilhallen så kan det vara svårt att komma med eventuella klagomål senare som kanske fanns med vid leverans.
Men vi har olika krav men mina är ganska höga som sagt vad
Lycka till med din nya bil
av Fritte70
Nej inget att anmärka på bilen då den hämtades ut men så hade vi beställt lackbehandling som blev mycket dåligt utfört dagarna senare. Fast det blir kostnadsfri behandling samt åtgärd till våren. Tyvärr så har det blivit 2 återbesök hos Bilia med uppgradering av mjukvaran ( stängning av bakluckan) samt check av TPMS-ventiler. Vår bil fick dessa för det var precis i skarven innan det blev ersatt av det nya.
av Bobadill
patnil68 skrev:
Fritte70 skrev: Tyvärr så har det blivit 2 återbesök hos Bilia med uppgradering av mjukvaran ( stängning av bakluckan) samt check av TPMS-ventiler. Vår bil fick dessa för det var precis i skarven innan det blev ersatt av det nya.
Vadå tyvärr...?

Det är väl bra att Volvo uppmärksammar vissa risker med felaktig komponent eller att man får problem med en funktion över tid.
Och att det då skickas ut ett " Meddelande om viktig serviceåtgärd" att det ska åtgärdas är väl jäkligt bra!

Vad tycker du är alternativet är? Att som vissa mindre bilmärken skiter i åtgärder och låter ägaren stå där som en fågelholk med felfungerande bil eller komponent...?
Står väl ingenstans att det är Volvo som har påkallat serviceåtgärden?
När jag läste så fick i alla fall jag uppfattningen (mycket tack var ordet tyvärr) att han hade tvingats till två verkstadsbesök p.g.a. att bakluckan inte riktigt fungerade som den skulle?
av mikebike
patnil68 skrev:
Fritte70 skrev: Tyvärr så har det blivit 2 återbesök hos Bilia med uppgradering av mjukvaran ( stängning av bakluckan) samt check av TPMS-ventiler. Vår bil fick dessa för det var precis i skarven innan det blev ersatt av det nya.
Vadå tyvärr...?

Det är väl bra att Volvo uppmärksammar vissa risker med felaktig komponent eller att man får problem med en funktion över tid.
Och att det då skickas ut ett " Meddelande om viktig serviceåtgärd" att det ska åtgärdas är väl jäkligt bra!

Vad tycker du är alternativet är? Att som vissa mindre bilmärken skiter i åtgärder och låter ägaren stå där som en fågelholk med felfungerande bil eller komponent...?
Att man gör rätt från början, kanske?
av mikebike
patnil68 skrev:De som inte har Elmanövrerad baklucka kanske inte fattar vad detta handlar om för serviceåtgärd, så jag får förtydliga...

och du mikebike, det handlar inte om att göra rätt, det handlar om en åtgärd för att FÖRHINDRA att ägaren eller bilens användare gör FEL!!!
Man måste alltid räkna med att kunden gör fel. lämpligen låter man frun testa alla nya konstruktioner. :wink:
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]