Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:PaNi, sitter det inte AGM batterier i bilar med Start/Stopp? Har de kanske isåfall en högre vilospänning än traditionella batterier, vilket isåfall gör att ctek indikatorn blir lite felvisande?

Där kan vi ha en förklaring, att jag inte tänkt på det. Om det är AGM (jag vet inte heller säkert) så borde indikatorn bli lite felvisande.

Tack för tipset, ska forska lite mer i detta.
sura56 skrev:Jag kör min värmare 2ggr/dygn (till och från jobbet) om det är mindre än +2-3 gr. och har 7-10min färdväg till jobbet.
Har gjort så i 2 vintrar och har aldrig haft några problem med svagt batteri. Kör sällan några längre sträckor där emellan.
Låter lite som mig! Hur länge kör du värmaren?
volvobrasse skrev:
sura56 skrev:Jag kör min värmare 2ggr/dygn (till och från jobbet) om det är mindre än +2-3 gr. och har 7-10min färdväg till jobbet.
Har gjort så i 2 vintrar och har aldrig haft några problem med svagt batteri. Kör sällan några längre sträckor där emellan.
Låter lite som mig! Hur länge kör du värmaren?
Jag sätter bara avresetiden på timern.
När jag körde värmaren två gånger om dagen i några dagar så stod det en dag att jag hade låg batterispänning.
Det hade varit smidigt med Volvos egna, inbyggda, batteriladdare med bara ett strömuttag framför vänster framhjul.
Det är dock en hel del kabeldragning och sådant vilket gör att priset på detta sticker iväg till ca 4700 kr!

Jag har aldrig använt batteriladdare till någon av mina bilar så jag vet inte vad man bör tänka på.
Har någon av er några tips på vilken typ av laddare som krävs t ex?

Jag har en VEA D4 som ju har ett extrabatteri för start-stopp men jag antar att det bara är huvudbatteriet man bör underhållsladda?
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]