Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
hållundan skrev:En annan grej som kanske är extremt personlig (och med uns av partiskhet, såklart) är ju dock ändå att nya C-klassen SER ju förjävlig ut. Allvarligt? Var har tyskarna druckit när de ritat den vagnen? Körde förbi en C-klasskombi imorse och förundrades hur bedrövlig den ser ut bakifrån. Sedanen ska vi inte prata om...

Föregående version av C-klassen är ju ljusår trevligare i exteriördesign. Även om den visserligen ser ohyggligt daterad ut.
Hållar med. Mjukt feminint design. Finns det verkligen bara män idag som fått modersmjölkersättning med för mycket kemiskt östrogen?

Fy fan det är vammelt design.
av snejkaj
Jag kör faktiskt nya c-klassen idag. En C220 automat sedan. En oerhört kompetent och trevlig bil. För min del är det en perfekt blandning mellan komfort och sport. Dom adaptiva stötdämparna som är standardutrusning gör att bilen fungerar för mjuk och bekväm cruising och lite sportigare körning. Bagaget lastar riktigt bra för att vara en sedan. Bakhjulsdriften har sina för och nackdelar. Man känner direkt när det är halt vilket i början kan kännas lite oroligt, men å andra sidan fungerar ESP:n väldigt bra. Dom aktiva LED-strålkastarna är grymma på kvällen :) Stolarna sitter jag i alla fall utmärkt i. 60 mil avverkas lätt och ledigt :D Automaten är riktigt trevligt kalibrerad så den inte håller på och växlar ner i onödan.

Smaken är ju som baken... men jag tycker nya c-klassen är ruggigt snygg! Särskilt när man ser den komma glidandes på kvällen.

Tyvärr fungerade det inte så bra med två barn och en husrenovering i kombination med ett brevinkast till baklucka ??:-/ Så nu har jag testat runt en massa 320d xDrive blev för dyr (360') och 318d xDrive går inte att få med automat. C-klass måste man gå upp till C250 för att få med awd och då rasar priset iväg rejält.. så då blev det en V60 D4 AWD VOR med voc, driver support mm. Leverans är i vecka 18 :-)-) Prisskillnaden är rejält stor. Fick Volvon för 324' och den betydligt fattigare utrustade mercan kostade 331' och en C250 4-matic kombi hamnar på straxt under 400' med den utrustningen jag vill ha (tjänstebilspriser) Så i sammanhanget var V60 helt oslagbar! Minst samma kvalitetskänsla och komfort till ett mycket lägre pris. Dessutom låter femman riktigt gött!
av Jäverhammar
Körde en CLA 220 CDI auto runt 30mil idag (firmaskåpet behövde service).
Chassit var riktigt trevligt! Växellådan må ha små förluster men enligt mig var den allt annan än trevlig eller snabb (testade både eco och sport). Jämför då lådan framförallt med DSG7 men även med sliromaten i XC70 AWD -15
Inredningskvaliten tycker jag inte alls ligger före Volvo någonstans. Plastigare känsla, enligt mig "fel" motstånd i rattar m.m.
Därtill kom jag inte alls överens med den direkta styrningen (för vardagskörning då).
Motorn däremot kändes riktigt fin när den kom upp i lite varv.
Användarvisningsbild
av crumpets
Tänk på att CLA är en kompaktbil Jäverhammar. De straffar en för att man köpte en minimerca genom att snåla in hårt på kvalitetskänslan tyvärr. Detta är nåt alla tyskarna plågas av, såväl bmw 1-serie, audi A3 och A-klass(och därmed CLA) tycker jag känns betydligt snikigare än prislappen antyder. När jag valde golfklassbil föll mitt val på V40 av just den anledningen att den kändes som deras storbilar, fast liten. 1-serien var klart värst på detta. Stora ytor med silverlackad plast i hela inredningen. Instrument från 80talet, listan är lång.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag är inte speciellt förtjust i Merca alls faktiskt. Varken stolar, eller kvalitetskänslan imponerar på mig. Men däremot har jag kör många nya (dyra) BMW det senaste året och dom har alla varit väldigt treliga!
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Med tanke på hur Mercedes ibland brukar, eller kan, behandla sina kunder så är det märket inte ett alternativ för mig. Men nu har jag ju ingen tjänstebil och slipper betala själv. Dessutom har jag slutat att köpa nya bilar.

Jag har en granne som säljer Mercedes transportbilar, och han brukar komma hem i diverse olika personbilar av samma märke, nya och begagnade. Han kör privat SAAB och är också väldigt bilintresserad, precis som jag. Gissa vilka "diskussioner" vi har!

Eftersom jag aldrig har haft fel så kan jag endast rekommendera Volvo V60. Jag är STOLT över att köra Volvo. :-)-)
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]