Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
Bilia säljer ett reservhjul till V60 för 4,550:- (sid 33 http://system.hpublication.com/publication/91b86d4f/ ). Det är ett hjul med fodral som man slänger in i det vanliga bagaget och spänner fast där.

Undrar varför man skulle välja en sådan lösning när man kan köpa ett hjul som man stuvar under det vanliga bagagegolvet för 3,000:- http://parts4volvos.co.uk/product/V60_S ... 1317980V60

Är det någon skillnad på hjulen ifråga, eller varför skulle någon välja den första lösningen? Finns det några nackdelar med hjulet under golvet som jag inte har tänkt på?

Är det värt att skaffa ett reservhjul för 3,000:- eller skall man nöja sig med punkaburken som följde med bilen och Volvo Assistans i nödfall?
Användarvisningsbild
av Paglar
Jag anser att det absolut inte är värt att lägga pengar på ett reservhjul.
På 35 år och 150000 mil har jag fått fyra punkteringar, den senaste var för tre-fyra år sedan när hustrun var ute och körde.
Då fick Volvoassistans komma ut och undsätta henne.
Användarvisningsbild
av PaNi
Reservhjul eller inte kan ju bero på var man kör. Är det 40 mil till civilisationen får man försöka klara sig själv, men på Norrmalm funkar säkert Volvoassistans.

En sak vet jag dock, den medföljande reparationssatsen fungerar inte. Körde på en tappad bräda för ett par år sen och fick punktering. Lagningsvätskan rann rakt igenom hålet och gjorde absolut ingen nytta alls. Volvo On Call funkade dock utmärkt, satt på bärgarens flak en kvart efter jag tryckt på knappen i taket.
Användarvisningsbild
av MartinS
De gånger jag fått punktering "hemmavid" har det i princip alltid varit pyspunka, och jag har kunnat hissa upp bilen hemma eller så har jag helt enkelt pumpat upp däcket och åkt till däckreparatören på det trasiga däcket. Jag kan minnas jag fått punktering en gång långt hemifrån och utan kompressor/pump i närheten. Det var ungefär 20 år sedan. Jag vill påstå att man kommer väldigt långt med en kompressor och i sista läge volvo assistans.

Man bör även beakta vad man skall göra med det punkterade däcket OM olyckan är framme. Om jag har långt hem eller liknande så lär jag ha bilen full med packning. Var skall jag då göra av det trasig däcket när/om jag skulle sätta på pyttedäcket som låg i bagaget? Speciellt på XC60/90 är detta relevant då hjulen är gigantiska.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu vet jag inte håldelning och sådant, men till min V50 köpte jag ett "nödhjul" via Bildelsbasen för 350:- + frakt.
av mangeV70
Jag är nöjd med mitt reservhjul. Var tvungen att nyttja det i går vid punktering på E6:an i full fart. Har för mig att ett par veckor efter att min bil tillverkades byttes standardalternativet från reservhjul till repsats.

Men det är klart, var gör man av det kassa hjulet om man redan har fullt i bagaget...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har alltid en rulle 240L sopsäckar i bilen. Alltid bra om man får nåt infall och köper fälgar eller andra saker folk inte håller rent. Typ 39kr på biltema för att slippa köra skitiga hjul i baksätet känns värt.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
TommyP86 skrev:Jag har alltid en rulle 240L sopsäckar i bilen. Alltid bra om man får nåt infall och köper fälgar eller andra saker folk inte håller rent. Typ 39kr på biltema för att slippa köra skitiga hjul i baksätet känns värt.
Bra tips! Jag ska genast lägga en rulle under "locket" i bagaget.

Tack för tipset!!
av mikebike
TommyP86 skrev:Jag har alltid en rulle 240L sopsäckar i bilen. Alltid bra om man får nåt infall och köper fälgar eller andra saker folk inte håller rent. Typ 39kr på biltema för att slippa köra skitiga hjul i baksätet känns värt.
Jag har också en rulle sopsäckar (och handskar) i bilen.
Primärt är säckarna för att transportera vilt....
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]