Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EjS skrev: Kolla med en autoelektriker. Det var en gång i tiden webasto som sittar i och där finns separat gsm modul som kan installeras.

Om du kan leva med kort räckvidd <200 m så kan fjärrkontrollen också köpas billigt.
Fast glöm då inte bort att bilen måste ha "fjärrstartsapplikation" installerad i bilen (mjukvara som installeras hos Volvo) och sedan en fjärrstart eller GSM-start som kan prata Webastos digitala Buss-språk.
Jag tar emot körjournal, position, varning om bränslenivå/spolarvätska/olåst samt ställer in värmare. Så lite mer "data" än bara ett och annat SMS är det ju frågan om.. sen är det ju nödfunktionen också där Assistans ringer upp om man skulle krocka, får dom inget svar larmar dom ut räddningstjänst.. det är en bra säkerhetsgrej det.
Men har du tidigare VOC (från 2011 och bakåt) finns inte alla dom funktionerna förstås.. där borde dom ha ett billigare abb kan man tycka.
joel80 skrev:Jag tar emot körjournal, position, varning om bränslenivå/spolarvätska/olåst samt ställer in värmare. Så lite mer "data" än bara ett och annat SMS är det ju frågan om.. sen är det ju nödfunktionen också där Assistans ringer upp om man skulle krocka, får dom inget svar larmar dom ut räddningstjänst.. det är en bra säkerhetsgrej det.
Men har du tidigare VOC (från 2011 och bakåt) finns inte alla dom funktionerna förstås.. där borde dom ha ett billigare abb kan man tycka.
Jag kanske är ute och cyklar, igen. Men jag har för mig att Assistansfunktionerna fungerar oavsett detta?
BennyL skrev:
EjS skrev: Kolla med en autoelektriker. Det var en gång i tiden webasto som sittar i och där finns separat gsm modul som kan installeras.

Om du kan leva med kort räckvidd <200 m så kan fjärrkontrollen också köpas billigt.
Fast glöm då inte bort att bilen måste ha "fjärrstartsapplikation" installerad i bilen (mjukvara som installeras hos Volvo) och sedan en fjärrstart eller GSM-start som kan prata Webastos digitala Buss-språk.
Jag gjorde det på min xc60. Fast autoelektrikern fick uppdatera mjukvaru hos Volvo efter "verkstan hade stängt".

Vh
Jag kände inget större behov av Volvo on-call. Jag har istället en separat fjärrkontroll till dieselvärmaren som fungerar så långe du är hyfsat nära bilen.

På nyare bilar går det att programmera om nyckeln så att en av knapparna på den startar dieselvärmaren.

Det finns väl också någon dosa som du kan sätta i OBD uttaget för att kunna starta värmaren på distans.

Gemensamt för dessa lösningar är att alla kostar pengar. Vill minnas att jag gav kring 5000:- för min lösning -- eller cirka tre års abonnemang på Volvo on Call.

De är hyfsat komplexa lösningar som oftast kräver uppdatering av mjukvaran i bilen. Ibland även extra hårdvara. Det är inget jag skulle börja skruva med själv.
volvobrasse skrev:
joel80 skrev:Jag tar emot körjournal, position, varning om bränslenivå/spolarvätska/olåst samt ställer in värmare. Så lite mer "data" än bara ett och annat SMS är det ju frågan om.. sen är det ju nödfunktionen också där Assistans ringer upp om man skulle krocka, får dom inget svar larmar dom ut räddningstjänst.. det är en bra säkerhetsgrej det.
Jag kanske är ute och cyklar, igen. Men jag har för mig att Assistansfunktionerna fungerar oavsett detta?
Assistansfunktionerna bör fungera även utan abonnemang.
I mina papper för bilen står följande för Volvo on call: "Nödhjälpstjänsterna fungerar upp till 10 år."
Det var ju bra! När man tänker efter känns det inte riktigt som Volvos grej att spärra en säkerhetsfunktion. :)
Men börjar man fippla med enheten är det ju ingen som kan garantera att det fungerar.
Jag är tveksam till att det går. Volvo bör ju ha servrar som håller koll på aktuellt IP för varje fordon, jag har svårt att tro att dessa är statiska. Då är det kört om du inte har inloggning till tjänsten för att kolla upp aktuell adress. Lättare förr när det var knutet till telefonnummer.

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]

Du måste alltid nolla boxarna när du sk[…]

V70N -01 Växellådsbekymmer.

Jag hade kikat på kransarna. Kan vara en lit[…]