- lör 24 jan 2015, 23:13
#942678
Dock finns det ju fakta som säger att förvärmda motorer är en miljövinst, utförda av oberoende labb
En kallstart av både bensin och dieselmotorer är långt mycket värre än att köra förvärmning via bränselvärmare, både diesel och bensin, och sedan starta sin motor, även om man lägger ihop värmaren och motorns utsläpp
En motor ger ifrån sig förbränningsrester som uppstår under förbränning under tryck till skillnad mot en värmare, som "bara" bränner bränslet
Motorns avgasrening är verkningslös vid kallstart, något som man kan avhjälpa genom att förvärma sin motor
Vid förvärmning av en bensinmotor med värmare så har man t o m igen en stor del av bränslet som värmaren förbrukade genom en minskad förbrukning från motor då den startas uppvärmd, dock inte på en diesel, där minskar NOx och partiklar signifikant vid förvärmd motor
Denna tråd kan man läsa så kanske man blir lite mera expert
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p836238
GeBo skrev:mig själv. Kunskapens urmoder...Sådana experter finns det ju gott om
Dock finns det ju fakta som säger att förvärmda motorer är en miljövinst, utförda av oberoende labb
En kallstart av både bensin och dieselmotorer är långt mycket värre än att köra förvärmning via bränselvärmare, både diesel och bensin, och sedan starta sin motor, även om man lägger ihop värmaren och motorns utsläpp
En motor ger ifrån sig förbränningsrester som uppstår under förbränning under tryck till skillnad mot en värmare, som "bara" bränner bränslet
Motorns avgasrening är verkningslös vid kallstart, något som man kan avhjälpa genom att förvärma sin motor
Vid förvärmning av en bensinmotor med värmare så har man t o m igen en stor del av bränslet som värmaren förbrukade genom en minskad förbrukning från motor då den startas uppvärmd, dock inte på en diesel, där minskar NOx och partiklar signifikant vid förvärmd motor
Denna tråd kan man läsa så kanske man blir lite mera expert
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p836238