Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

GeBo skrev:mig själv. Kunskapens urmoder... :wink:
Sådana experter finns det ju gott om

Dock finns det ju fakta som säger att förvärmda motorer är en miljövinst, utförda av oberoende labb

En kallstart av både bensin och dieselmotorer är långt mycket värre än att köra förvärmning via bränselvärmare, både diesel och bensin, och sedan starta sin motor, även om man lägger ihop värmaren och motorns utsläpp

En motor ger ifrån sig förbränningsrester som uppstår under förbränning under tryck till skillnad mot en värmare, som "bara" bränner bränslet

Motorns avgasrening är verkningslös vid kallstart, något som man kan avhjälpa genom att förvärma sin motor

Vid förvärmning av en bensinmotor med värmare så har man t o m igen en stor del av bränslet som värmaren förbrukade genom en minskad förbrukning från motor då den startas uppvärmd, dock inte på en diesel, där minskar NOx och partiklar signifikant vid förvärmd motor

Denna tråd kan man läsa så kanske man blir lite mera expert
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p836238
av GeBo
Tack!
Förvärmda motorer är en miljövinst i det fall de är elektriskt förvärmda
Osannolikt
Javisst, s.k. onödig förbränning. Det var ju det jag menade...
Avgasreningen är beroende av katalysatorns temperatur och förvärms därför. Att förbränna diesel i förväg och släppa ut avgaserna vid däcket hjälper föga.
Vad hjälper det när värmarens avgaser inte renas

som sagt. vill du veta något. fråga GeBo :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja åtminstone om vi skall tro "kunskapens urmoder" :wink: Men nu var ju inte det som var huvudsakliga frågan från trådskaparen, utan om det går att låsa bilen med nyckeln kvar i bilen. :|
GeBo skrev:mig själv. Kunskapens urmoder... :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du frågar mig, så går inte min bil att låsa med motorn igång.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]