Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Hej.
Har lånat en XC60 D4 AWD Automat över helgen. Gav mig ut på en provtur i den synnerligen vältajmade snön. Det mesta gick bra, men jag kunde inte få igång HDC (Hill Descent Control). Den vill liksom inte koppla i. Funkar bara när jag har backen i, så fort jag lägger ur backen kopplas den ur. Behöver jag göra något annat än att trycka på knappen för att koppla i funktionen? Vill ju inte backa nerför backarna. :(
Användarvisningsbild
av PaNi
Tack, men videon visade inte hur man kopplar på funktionen. Jag får bara i den när backen ligger i. Man ska väl kunna köra framlänges ner för backarna?
Användarvisningsbild
av PaNi
Nu kom den inbyggda manualen till hjälp. Tydligen måste man gå över i sport-läge och välja ettans växel innan HDC går att aktivera.
av Schmoyoho
LazerHawke skrev:Yes som dom visar på andra länken jag skicka :)
Eftersom TS har en bil med sportläge måste du först lägga i sportläge och sedan göra en manuell växling för att faktiskt vara i det manuella växlingsläget (men sen tror jag HDC bara funkar med 1:an också, så en nedväxling lämpligtvis...?). Sportläget är inte manuellt utan bara ett sportigare automatläge helt enkelt där upp- och nerväxlingar fortfarande sker som vanligt om än senare.
Användarvisningsbild
av sony
Du måste lägga i 1-an eller backen annars funkar inte HDC

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]