Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LazerHawke skrev:
MrAnderzon skrev:Ja om du inte "växlar själv" i sportläget så växlar den ju inte förrän det blir skadligt för motor/låda så då är det ju ingen vits. ...men växlar du med spaken/paddlar så kan man ju styra varvtalet.
Lådan är ju optimerad att inte kunna skada motorn
Precis men vitsen med att använda sportläget försvinner ju lite om man ändå låter lådan växla själv. Enligt min känsla är ju bästa vridet långt innan 6000 v som den växlar vid ungefär annars.
MrAnderzon skrev:
LazerHawke skrev:
MrAnderzon skrev:Ja om du inte "växlar själv" i sportläget så växlar den ju inte förrän det blir skadligt för motor/låda så då är det ju ingen vits. ...men växlar du med spaken/paddlar så kan man ju styra varvtalet.
Lådan är ju optimerad att inte kunna skada motorn
Precis men vitsen med att använda sportläget försvinner ju lite om man ändå låter lådan växla själv. Enligt min känsla är ju bästa vridet långt innan 6000 v som den växlar vid ungefär annars.
Kurvan är ju 1500-4800 :)
Tycker ni inte att det är smidigt att använda S läget vid omkörningar. Dem gör man inte ofta.?
Var väljer man det, eller försvinner S/D om man har Four-C? Köpte min bil begagnad och den hade Four-C så jag har alltså inte valt det själv och visste inte vad det var när jag köpte bilen :oops:
lagus skrev:Var ser man det, eller försvinner S/D om man har Four-C? Köpte min bil begagnad och den hade Four-C så jag har alltså inte valt det själv och visste inte vad det var när jag köpte bilen :oops:
Jag hade sportläge samt four c på min v70 t6 awd 2008
Såg nu hur man ställer den i S-läget. Trodde det var en knapp där man valde S eller D.. Man lär sig något nytt var dag :)
Personligen så känns S-läget överfödigt på min D4 VEA då jag skänner att D-läget i den 8 stegade lådan tillsammans med den mer elastiska VEA'n gör ett mycket bra jobb, även på högre varv( jämför med Tidigare 2,0 D4 163 hp och 6 stegad geartronic), så jag har aldrig upplevt någon prestandahöjning med S- läget, men det finns säkert andra setuper det lämpar sig bättre för.
Mattias_F skrev:Personligen så känns S-läget överfödigt på min D4 VEA då jag skänner att D-läget i den 8 stegade lådan tillsammans med den mer elastiska VEA'n gör ett mycket bra jobb, även på högre varv( jämför med Tidigare 2,0 D4 163 hp och 6 stegad geartronic), så jag har aldrig upplevt någon prestandahöjning med S- läget, men det finns säkert andra setuper det lämpar sig bättre för.

Det varvar mer i S-läget och bilen känns mer som en bensinare. Den växlar också upp senare så man kör på högre varv överlag. Jag använder S-läget vid lite hetsigare statstrafik, för att snabbare komma iväg och snabbare filbyten m.m. Vid motorväg fyller den ingen funktion, man har ju ändå kickdown. Jag har också VEA och åttastegaren.
Har T6 med 8-stegad automat.

Skillnad med att köra i S jämfört med D:
Högre varv/lägre växlar, något nervösare, rätt så mycket känsligare gaspedal, tillåter mer hjulspinn, slår i växlarna med hjulspinn som följd vid varje växling. bilen blir en best jämfört med D-läget och precis hur kul som helst, den blir helt enkelt på tå och det känns som man har 100 hästar mer än i D-läget. Kör jag på advanced på chassit så verkar den klara 0-100 sprinten något bättre med, rödljusrace med S = oerhört mycket snabbare än D.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]