Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
T5 240HK fanns som MY14 men ersattes med T5 vea 245hk till MY14B

Denna S80 skille jag vilja ha. Snabb bil med bra automatlåda en massa utrustning, nybilskänsla, och rätt bra driftsekonomi. 8) http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... w=3&last=1
av perhall
Årsmodell 14B finns väl inget som heter? Det var ju bara motorn som byttes. XC60 har ju en 11B men det var ny infotainment etc. över hela linjen.
Har aldrig hört uttrycket tidigare, vill bara veta om det är etablerat:)
av valln
simonhalmstad skrev:T5 240HK fanns som MY14 men ersattes med T5 vea 245hk till MY14B

Denna S80 skille jag vilja ha. Snabb bil med bra automatlåda en massa utrustning, nybilskänsla, och rätt bra driftsekonomi. 8) http://www.blocket.se/kristianstad/Volv ... w=3&last=1
Den har ju ford-motorn, men det kanske är den du vill ha?
Konstigt att den är så välutrustad och utan bensinvärmare.
av rakz
Jag blir allt mer överttygad om att en ny V60 blir min nästa bil, har dock några ytterliggare funderingar.

- Är Sensus Navigation något att ha? Jag lekte bara lite med det snabbt och fick ingen riktig feeling för det, syns tex navigeringsinstruktionen även i kombiinstrumentet eller är det bara på skärmen brevid?
- Om jag förstår det rätt så sitter det samma Sensus i alla bilar, navigation låses upp av någon typ av SW-nyckel. Om jag inte har Sensus Navigation, skiljer sig funktionaliteten beroende på om den når internet via VOC (3G-modem) eller internetdelning via bluetooth?

Har försökt hitta infon på Volvos hemsida och jag blir mest förvirrad, dessutom så finns det något som heter Sensus Connect Touch som monteras som tillbehör... hoppas något som själv äger en bil kan svara :)

Har även en fundering på den nya 8-stegade lådan, kräver den någon dyr service som VW's DSG6?
Användarvisningsbild
av crumpets
Sensus navigation syns i kombit på V40 i alla fall, är nästan säker på att det är så i V60 också. Förutom att hela sensus är lite segt tycker jag det funkar utmärkt. Det finns nåt som heter RTI-förberedelse som bilen måste ha för att du ska kunna låsa upp det med mjukvara bara.
Nya 8-stegade automatlådan är ett helt annat koncept än DSG6 och det finns egentligen inga likheter alls mellan produkterna utom att de båda har kugghjul och olja i sig... Ett oljebyte sitter alltid fint men det är inget som finns i ordinarie serviceprogram såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
crumpets skrev:Sensus navigation syns i kombit på V40 i alla fall, är nästan säker på att det är så i V60 också. Förutom att hela sensus är lite segt tycker jag det funkar utmärkt. Det finns nåt som heter RTI-förberedelse som bilen måste ha för att du ska kunna låsa upp det med mjukvara bara.
Nya 8-stegade automatlådan är ett helt annat koncept än DSG6 och det finns egentligen inga likheter alls mellan produkterna utom att de båda har kugghjul och olja i sig... Ett oljebyte sitter alltid fint men det är inget som finns i ordinarie serviceprogram såvitt jag vet.
du får viss info i kombit oxå på S/v60 :)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
rakz skrev:Fint, då kanske jag ska fundera lite på att uppgradera till BE Pro =)
tycker jag allt du ska göra du får ju en hel del på det paketet som skulle bli bra mycket dyrare utan :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
perhall skrev:Årsmodell 14B finns väl inget som heter? Det var ju bara motorn som byttes. XC60 har ju en 11B men det var ny infotainment etc. över hela linjen.
Har aldrig hört uttrycket tidigare, vill bara veta om det är etablerat:)
Jag vet inte om det är etablerat, men jag kallar bilar som är tillverkade efter v.46 så, då det verkar bli lite justeringar i modellprogrammet ibland.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]