Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spuzz
Enduroåkaren skrev:
rosenlorden skrev:Gött med ny kärra!! Automat eller manuell? Blir mkt vevande på spaken med manuell o D2 8)
Manuell, visst får man växla, men lådan känns som att skära varmt smör, så det är lugnt.
Bra val av motor! Då har du tror träffat på en bra låda. Min kändes inte alls så. Hade inne den för rep tre gånger. Reagerade redan när jag plockade ut den men Volvo lyckades aldrig avhjälpa felet.

Lyckades få min att gå i snitt 0.6 på pump i ryckig Stockholmstrafik och 0.4-0.45 på långresor med snitt på 90-100km/h! Så fort man ökade på till 120-130 så slukade den närmare 0.55.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Robbi
Gött med snål motor. Är oerhört förvånad av min D4 VEA på XC70 med automat dessutom. När jag tankade så var det 0.59 blandat. Jag får ner den till 0.49 på långresor nu. Den har gått 380 mil. Förra tanken var 0.67 på blandat och jag har kört samma körmönster. Så teorin med inkörning verkar stämma, den blir snålare med tiden.
Användarvisningsbild
av SvenB
spuzz skrev: Så fort man ökade på till 120-130 så slukade den närmare 0.55.
Slukade :D , men det stämmer att så fort du är över 100 km/tim närmar sig förbrukningen större motorer. När jag senaste helgen körde Skövde t.o.r drog min bil 0.52 mätt vid pump.
Aman skrev:Hej
Den utmärkta D2 motorn blir ännu bättre till modellår 2016, då den går från 1,6 till 2,0 liter och skall lämna 120hk.
Ett stort lyft med ett totalt bredare körbart register. Man kan anta att denna VEA light blir ett stort lyft för D2 positionen.
Detta lät ju intressant, varifrån kommer den informationen? Finns det mer information kanske? Bild

Fredrik
Såklart alla resonerar olika. Förstår glädjen att få köpa ny bil. Verkligen härligt.
Själv har jag bara provkört d2, men mitt bilägande ser nog väldigt annorlunda ut än TS med 2 barn etc. Kan tänka mig låg förbrukning bla blir viktigare då!
Men för min del kändes den hemsk att köra? Men värt att tillägga att jag inte är diselvan! Hyrde däremot en d4 v70 för ett tag. Helt okej drag! Det sura tyckte jag var att över 110 så drog den ganska mk . Tyckte jag.

Förlåt om jag sabbade tråden nu 8)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har inte heller bytt åsikt. :|
Nu har jag haft bilen ett tag, och är helnöjd! Motoreffekten räcker till för mig, men visst, den är slöare än min gamla V50 2,0D men det är inget jag reflekterar över. Komforten är ju så mycket bättre än den tidigare.
Har kört några långkörningar och hamnat på en förbrukning på 0,50-0,51.
Motorn går jämnare och finare än den gamla, och så slipper man partikelfilterbyte i framtiden.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]