Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Många i tråden har dieselvärmare och argumenterar för det, men enligt signaturen har trådstartaren en bensinvärmare och T3-motorn.
Hjälper också bensinvärmaren upp motorn att få drifttemperatur under gång?
valln skrev:Många i tråden har dieselvärmare och argumenterar för det, men enligt signaturen har trådstartaren en bensinvärmare och T3-motorn.
Hjälper också bensinvärmaren upp motorn att få drifttemperatur under gång?
Svar JA!:)
Vet inte om jag missuppfattade frågan, men motorns normaltemp ligger i mitten för visningen (tror det är ca 90-100 grader lite beroende på motor osv). Bränslevärmaren orkar aldrig få upp temperaturen till samma nivå ensam men har du kört värmaren före start så går det betydligt snabbare för motorn att nå sin normaltemp (och är värmaren på samtidigt så hjälper det givetvis till).
Kite skrev:Vet inte om jag missuppfattade frågan, men motorns normaltemp ligger i mitten för visningen (tror det är ca 90-100 grader lite beroende på motor osv). Bränslevärmaren orkar aldrig få upp temperaturen till samma nivå ensam men har du kört värmaren före start så går det betydligt snabbare för motorn att nå sin normaltemp (och är värmaren på samtidigt så hjälper det givetvis till).
Ok japp jag fattar. En sak som jag testade i morse var:

Jag satte i gång värmaren via direktstart, ganska exakt 9 minuter innan färd i -7 grader kallt. Då jag startade bilen så stängde den av värmaren direkt. Detta borde då rent logiskt indikera på at bilen har ok temp vid start om man ska tro det som beskrivs av andra, eftersom den stänger av värmaren själv?

Det jag kunde se var att mätaren låg ca 25% upp mot mittenstrecket. Tyckte mig känna att det kom värme från bilen inne i kupén ganska på en gång.
Så gör inte min diesel, den fortsätter gå tills motorn har full arbetstemperatur om jag inte stannar den manuellt, förstår inte heller vitsen med att den stannar när man startar motorn om den inte är i arbetstemp, då den fortfarande gör nytta, skillnad mellan bensin/diesel? Bensinmotorn kanske ger mer spillvärme än dieseln och behöver inte hjälpa motorn på traven upp i temperatur när det är kallt?
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]