Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Jag har precis som Rudolfs kört några hundra mil med min nya, jag kan jämföra med MY13 D4AWD och nog tycker jag att denna går en hel del bättre. Nu har jag dessutom paddlar som åtminstone jag tycker är en vettig finess och använder den en hel del, framför allt för nedväxlingar i samband med motorbromsning. Mkt smidigt.
Användarvisningsbild
av sony
Jag har också en xc60 D4 AWD 2015 och lådan är det inget fel på.växlar fint.
Användarvisningsbild
av EjS
Momentum skrev:Gen II av lådan lider av dålig växlingskvalitet
Be om uppdatering av SW och att man grundadapterar lådan, då lär man lådan att växla från grunden, växlandet ska inte kännas
Grundadapteringen ska ske med både kall och varm bil, så det lär ta en hel dag om man inte fuskar över det, be om en lånebil
Jag har utfört det på min MY12 flera gånger
Min växlar ner hårt så det verkligen känns, men bara ibland
Slirandet är en del av lådans funktion, det ska slira under vissa förhållanden, ex lågt varv, hög växel, då slirar det för att dämpa ut vibrationer
Alternativet vore att växla ner och få mycket högre varvtal på motorn, slipping lock-up är begreppet
Enligt en beskrivning av Aisin lådan jag läste nån gång kan lådans adaptiva kalibrering nolställas med 2 tests:
- stå stilla med motorn i tomgång
- släng i d och stanna kvar i 10 sek
- släng i n och stanna kvar i 10 sek
- upprepa 10 gångar

- bilen i d
- åk ca. 8 kmh i 10 sek
- bromsa och stå stilla i d i 10 sek
- upprepa 10 gångar

Jag tar inget ansvar för att det funkar.
av MrMupp
Jag har V70 D4 AWD my15, den växlar otroligt mjukt och fint. Nu när bilen gått 300 mil växlar den ännu mjukare och distinktare.

Det enda om man fick kunde önska något, är en längre slutväxel så att motorn varvar mindre i motorvägsfart. Motorn är ju så stark så det skulle lätt fungera.
Användarvisningsbild
av Thorssa
Jag hade min V60 D4 AWD -13 inne på service i fredags och den servicen innehöll ny programvara till automatlådan. Jag upplever att lådan växlar aningen mjukare än tidigare och framförallt slirar den mindre.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]