Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maggy
Som ny ägare av "gammal" S60, MY11, inser jag att denna bil har många fördelar som pendlarbil jämfört med föregående BMW 118d.
Men likväl ser jag att det finns en del förbättringspotential.
Bilen saknar små förvaringfack runt föraren vilket är svårt att åtgärda. Det jag däremot är övertygad om att man kan fixa är bristen på 12v uttag fram.
Endast ett finns framme i mittkonsolen, vid mugghållarna. Med stor familj där alla har mobiler och plattor och på det en GPS, laddbar ficklampa så tar uttagen snabbt slut.
Om jag fick önska fritt hade jag velat ha ett fram till vänster om ratten, ett "i hålet" framför mittkonsolen, extra i mugghållaryrymmet samt ett bredvid AUX/USB uttagen.
Hur har ni löst bristen på uttag?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Maggy skrev:Som ny ägare av "gammal" S60, MY11, inser jag att denna bil har många fördelar som pendlarbil jämfört med föregående BMW 118d.
Men likväl ser jag att det finns en del förbättringspotential.
Bilen saknar små förvaringfack runt föraren vilket är svårt att åtgärda. Det jag däremot är övertygad om att man kan fixa är bristen på 12v uttag fram.
Endast ett finns framme i mittkonsolen, vid mugghållarna. Med stor familj där alla har mobiler och plattor och på det en GPS, laddbar ficklampa så tar uttagen snabbt slut.
Om jag fick önska fritt hade jag velat ha ett fram till vänster om ratten, ett "i hålet" framför mittkonsolen, extra i mugghållaryrymmet samt ett bredvid AUX/USB uttagen.
Hur har ni löst bristen på uttag?
så du menar du har inget i baksätet?
av Maggy
LazerHawke skrev: så du menar du har inget i baksätet?
Inte riktigt...
Kör mest själv, pendlar, med en massa pryttlar som behöver ström så önskelistan är som den är.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Gör som grillchips, ta ström från befintligt 12v-uttag: av grillchips fre 16 maj 2014, 22:35
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... start=1350

Sedan dra kablaget till önskad plats för håltagning, borra upp, sätt i ett 12v-uttag, kanske ett likadant som i mittkonsollen, alt. ett likadant som återfinns i en del bagageutrymmen. (har sådant att sälja, PM:a vid intresse).

Sedan ska det finnas något som jag inte minns namnet på men man kopplar in sig direkt på säkringen till 12v-uttaget och drar strömmen därifrån direkt till det nya uttaget.

Lämpligen kan man ju borra i en panel som är lätt att byta ut om det skulle visa sig att något går åt skogen eller om man önskar ta bort uttaget.

Om du inte är van att borra med mera kan denna guide hjälpa: http://fixarfarsan.se/2012/04/montera-1 ... guide.html

Eller gör man det lätt för sig och tar en grenkontakt som SvenB rekommenderat eller skaffar två sådana här och kan då ladda fyra enheter samtidigt.
Bild
av Maggy
Tackar för bra input!
Frågade efter "snygga" 12v uttag hos lokala volvohandlaren idag men de kunde inte ge ett svar så sär direkt... inte om lackstift heller... de skulle höra av sig.
Så först kontakten med Volvos reservdelsförsäljning är inte odelat positiv. Är van med betydligt högre servicegrad hos reservdelspersonalen som hade mitt förra märke, BMW.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Behåll gärna kvittot på de 12v-usb uttagen ni köper, speciellt om man kör 2-3 ampere på dem. Många håller inte länge när man kör hårt med dem och även om det inte är mycket pengar är det retfullt när de går sönder.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]