Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av visstrullarjag
Hej!

Velar som tusan inför köp av ny XC60 D5 Summum BE PRO. Finns lagerbil till bra pris och kort leveranstid.
Mina funderingar om detta val:
- Är 20"-fälgar med Pirellidäck något att rekommendera? Vill egentligen ha 18" på både sommar och vinter. Angående ljud och ekonomi vid däckbyte.
- Svart metallic. Ser snyggt ut i bilhallen. Men hur repigt och skitigt upplevs det i real life?

Om beställa ny helt fritt vald, med lång leveranstid, så velar vi om detta:
Välja färg? Twilight bronz eller någon blå tycker vi också om. Bättre val än svart metallic... Dela gärna era åsikter/erfarenheter.
Lastpaketet? Känner mig tveksam till motoröppnad baklucka.. Vad tycker ni som har detta?
Dragkrok, är priset (dryga 10000) man får vid beställning från Volvo OK tycker ni?

Dela gärna era erfarenheter och åsikter!
Användarvisningsbild
av xerent
Hej och välkommen!

Köpte nyligen 19"-fälgar till min XC70, med däck som suttit på en XC60. Herrejösses, det är ju ballongdäck! Fälgarna ser ju små ut på en sådan hjuldimension! Så 20" är lite bättre, men du kan antagligen gå upp till 21" på en XC60 utan vidare innan du behöver börja fundera på komfortproblem... det är väl snarare en prisfråga!

Elbaklucka är trevligt när man kommer med grejer som ska lastas från affären. Att den går lite långsamt är inget som stör mig, jag trycker på knappen och går och sätter mig i bilen istället.

Dragkrok kan du eftermontera om det behövs och du kan antagligen få det lite billigare än 10k, men det finns ju ett värde i att det sitter på plats från början. Monterar du själv får du hosta upp slantarna direkt, köper du med bilen så behöver du ju bara hosta upp räntan och sen börja betala av...
Användarvisningsbild
av MartinS
20" rekomenderar jag, både för utseende och för vägkänslan.

Elbaklucka hade jag kunnat varit utan, kan inte påstå att det ger något.

"Orginalkrok" är kamsle dyrt, men enkelt också passar alla kåpor etc. Jag hade inte valt något annat för att spara någon tusenlapp vid ett nybilsköp.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Kör på och köp, men vänta med dragkroken. Finns ingen anledning att stressa fram det med det överpriset. Finns säkert lösningar som är snyggare och bättre än Volvos - i alla fall värt att undersöka.

Om du tycker färgen är lite trist kan du trösta dig med att de "tråkiga" alternativen är mer lättsålda. Hur mycket man störs av svart ifråga om smuts, repor och andra defekter är en väldig personlig fråga. Jag har solidsvart och störs inte av det. På lite avstånd ser ändå en nytvättat svart bil riktigt snygg ut.
Användarvisningsbild
av sony
Jag har en xc60 med 20" och det funkar riktigt bra. Bra komfort och lyfter upp bilen. Men att 17 eller 18" är bekvämare behöver vi inte diskutera. Ju mindre fälgar tjockare däck och bättre komfort men xc60 klarar sig utmärkt med 20"
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]