Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Helt plötsligt har min BLIS lampa börjat lysa med halv styrka, hela tiden, förutom när den skall lysa, då lyser den med full styrka. Den lyser alltså hela tiden, även när bilen är avstängd och låst. I morse kom jag ut och då lös den.

Jag har mätt upp spänningen till 5v över "lampan". Jag har plockat bort dörrsidan och kontakterna ser fina ut, ingen oxidation etc. När jag kikar i kopplingsschemat är det inte helt tydligt, men jag får inte färgerna att stämma något vidare mot vad jag ser. BLIS lampans kablar verkar gå in i spegeln, men EWD säger att de skall gå till DDM.

Spegeln blev utbytt för tre år sedan så vikfunktionen hade ballat ur då.

Några förslag eller erfarenheter kring detta? Personligen känns det som det är krypströmmar någonstanns, men spegelskrället går ju inte att öppna.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Kul förslag, eller inte...

Inga felkoder för övrigt, varken med vida eller via blis diagnosen i dim.

Man har ju ingen jättelust att lägga sju papp på en ny spegel.
Användarvisningsbild
av MartinS
Någon som vet om BLIS lampan matas av DDM eller LCM? Den lilla lampan/Dioden finns inte med någonstans i kopplingsschemat, känns som en riktig miss av Volvo.

Misstänker saltlake i kontrollmodulen i spegeln (som inte går att öppna), eller att någon resistor som styr dioden har börjat läcka.

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:Någon som vet om BLIS lampan matas av DDM eller LCM? Den lilla lampan/Dioden finns inte med någonstans i kopplingsschemat,
På V70 matas dioden från LCM som sitter i spegelmodulen. Hur det ser ut på XC60 vet jag inte. Men troligen matas dioden från LCM även på XC60 även om det fysiska utförandet på speglarna kan skilja.

Se schema på V70 där framgår att dioden matas från LCM.
Bild
MartinS skrev:Misstänker saltlake i kontrollmodulen i spegeln (som inte går att öppna), eller att någon resistor som styr dioden har börjat läcka.
Dioden styrs sannolikt av en elektronisk MOSFET-utgång inne i LCM. Dessa kan styra ut PWM och få t.ex. en lysdiod att lysa med valfri ljusstyrka. Men det är inte troligt att PWM är problemet här i denna applikation. För att vara helt säker kan man ju mäta med oscilloskop eller frekvensmätning för att utesluta PWM. Men det är långsökt. Och det är inte så troligt att MOSFET-utgången leder halvmycket. Dessa utgångar brukar vara integrerade i en krets som innehåller all nödvändig styrelektronik och övervakning för att erhålla mycket distinkta till/från-slag. Det troliga är precis som du skriver att lysdioden lyser pga krypströmmar. Frågan är bara från var. Det enda är nog att öppna spegelmodulen och titta efter. Saltlake har ledningsförmåga i blött tillstånd som kan orsaka krypströmmar som mycket väl kan få en lysdiod att lysa.

Lyser dioden även när bilen är i viloläge? Isåfall verkar krypströmmen komma från något annat än LCM eftersom värmeelementet i kameralinsen matas parallellt med LCM från DDM. Och denna spänning borde vara från när bilen är i viloläge. Kan löna sig att mäta så att inte utgången från DDM spökar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för spekulationerna Camel. Det var onekligen en bättre illustration i schemat för V70, även om den inte är klockren i och med att dioden faktiskt sitter lös med ett kontaktstycke i mellan.

Jag menade naturligtvis läckande transistor ovan, inte resistor. Sorry.

Ja, dioden lyser precis hela tiden. Den lyser lite svagare när bilen är igång än när den är låst, larmad och sover. Troligen blir det mindre krypströmmar när något belastas som det skall antar jag?

Jag testade igår att rycka säkringen till DDM, då slockande den naturligtvis, men den säkringen matar ju allt i hela dörren så det var ju inte så märkligt.

MEN, nu till något bra. På vägen till jobbet i morse verkade det som den började självläka. Ju längre jag kom, desto svagare lös dioden. När jag parkerade på jobbet nu för en stund sedan var den riktigt svag. Kanske håller något på att torka upp, eller rensas på salt (det regnade ordentligt)? Det borde ju iallafall tyda på att det är fukt/salt som ställer till det, inte ett trasigt transistor/slutsteg/MOSFET-utgång eller något annat?!

Lite bilder på galenskapen.

Så här har den sett ut sedan i Tisdags morse, när den skall vara släckt.

Bild

Så här ser den ut när den skall vara tänd, när den ser en bil i döda vinkeln.

Bild

Så här såg den ut när jag kom fram till jobbet, alltså en stor skillnad mot när jag startade hemma. Den ser i princip släckt ut på bilden men den ljuger lite.

Bild

När den var så svag nu när jag parkerade så kunde jag ana ytterligare tillfälliga dippar när jag slog på värmen i spegeln. LCM verkar ju ha gemensam jord med spegelvärmen, vilket ju ytterligare borde stärka tesen att det är krypströmmar som ställer till det iom att de kan påverka varandra.

Jag tror jag får låta det vara en tid och se om det kanske löser sig av sig självt. Men alla andra tips och idéer är naturligtvis välkomna. Mig veterligen kan man inte öppna spegeln så pass att man kan komma åt LCM, någon som vet annorlunda?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det verkar som det självläkte på ett par dygn. När jag kom ut till bilen idag efter jobbet var dioden helt släckt. Märkligt, men bra :-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
MartinS skrev:Det verkar som det självläkte på ett par dygn. När jag kom ut till bilen idag efter jobbet var dioden helt släckt. Märkligt, men bra :-)
Visst måste väl spegeln gå att dela? Eller är den limmad ihop?
Nu blev jag nyfiken på detta. Ska nog försöka att öppna och titta i min när våren/sommaren är här. Samtidigt som jag sätter ledbelysning i spegeln. Hoppas att det har "självläkt", så du inte behöver ge dig in i spegeln.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]