Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Helldriver
Hej! Jag har en rätt egendomlig fråga (tror jag) angående säkerhetsbältena i V60:n som jag nyligen köpt. Både när det gäller barnstolen och dom andra sätena så upplever jag att bältena sitter liksom rätt sladdrigt?

Alltså, om jag spånner fast ett av barnen, därefter drar nedåt (från bältet som är fäst bakom och uppåt) så kan jag dra ut detta i princip hur långt som helst? I V70:n så låstes detta med jämna mellanrum beroende på hur du drog ut detta, som det brukar vara generellt om jag inte minns fel.

Samma sak gäller med den bakåtvända barnstolen. Den stolen måste fästas genom att bäldet lisor dras genom underdelen på hela stolen. Sedan ska man spåna fast stolen genom att dra bältet hårt, det fungerar inte alls då självaa bältet inte låser sig riktigt.

Är det jag som helt missuppfattat bältena i V60:n eller har m an ändrat något med detta? Något jag missat? Eller är det så att i en kollision så ska det låsas sig, dvs både runt magen och rung bröstet per automatik? Jag vet, riktigt skum fråga, men jag måste bara fråga för säkerhets skull!
av Lövet
Jag känner inte igen problemen. Har haft barnstolar i 2st olika V60 och tyckt att bältena fungerar som på vilken bil som helst.
av Helldriver
Jag kanske missuppfattar detta men saken är den, att när man drar ur bältet (se var på bilden markerat med röd ring!) så tar det aldrig stop liksom.

Då det gäller barnstolen, ex i V70 om jag drog och spännde bältet och kortade det lite så låste sig bältet i den position jag släppte det. Vet inte om jag förklarar knasigt. Men så fungerar det ju inte här, det innebär ex att jag kan inte låsa fast barnstolen i sätet på samma sätt. Lite frågande då det gäller passagerarna också.

Kan hända att denna fråga går till historien som den mest knasiga frågeställningen på forumet haha, men jag förstår inte detta :)
Bilagor
Screen Shot 2015-01-07 at 09.51.16.png
Screen Shot 2015-01-07 at 09.51.16.png (17.56 KiB) Visad 2111 gånger
av Lövet
Helldriver skrev:Jag kanske missuppfattar detta men saken är den, att när man drar ur bältet (se var på bilden markerat med röd ring!) så tar det aldrig stop liksom.
Det är inte så bara att bältena är längre än vad du är van vid?

Jag känner som sagt inte alls igen problemet, har haft barnstolar i V60 och monterad dem med bältena precis som vanligt. Inte märkt några problem.

Kanske får du åka till Volvo och fråga om det är något konstigt med dina bälten. Det skulle dock förvåna mig, det är höga kvalitetskrav på säkerhetsprodukter.
av Helldriver
Lövet skrev:
Helldriver skrev:Jag kanske missuppfattar detta men saken är den, att när man drar ur bältet (se var på bilden markerat med röd ring!) så tar det aldrig stop liksom.
Det är inte så bara att bältena är längre än vad du är van vid?

Jag känner som sagt inte alls igen problemet, har haft barnstolar i V60 och monterad dem med bältena precis som vanligt. Inte märkt några problem.

Kanske får du åka till Volvo och fråga om det är något konstigt med dina bälten. Det skulle dock förvåna mig, det är höga kvalitetskrav på säkerhetsprodukter.
Alltså även fast bältena är längre så borde dom ju låsas beroende på vilken längd man behöver dra ut dom med :)

Jag håller med dig, skulle något vara fel på säkerhetsbälterna så skulle det vara historiskt då det gäller Volvo. Förmodligen är det jag som är dum i skallen. Jag kan bara konstatera att det fungerar annorlunda i V60:n än i min V70MY09!
av toast
Hej
jag förstår vad du menar. Men upplever motsatsen. Dvs tycker det går lättare att montera :-)
När jag monterar stolar i en äldre Toyota så måste jag dra ut hela bältet och försöka hålla det så medans jag trär det genom stolen. Annars är det lätt att det låser sig och man måste släppa tillbaka det för att kunna dra ut det lite längre.
Har inte det bekymret på Volvon och tycket stolarna sitter bra. Visst kan det upplevas som att den framåtvända stolen sitter lite lösare men tror inte att bältetes funktion påverkas negativt av det.
av ridax
Är det inte bara ett rullbältes normala funktion, att det inte låser innan det rycks ordentligt i bältet (vid en krock)? Ibland kan bältena bli sämre så att de låser stup i kvarten bara man försöker rulla ut det normalt, utan att rycka speciellt i det.

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]

Du måste alltid nolla boxarna när du sk[…]

V70N -01 Växellådsbekymmer.

Jag hade kikat på kransarna. Kan vara en lit[…]