Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JariT
Hejsan,
Kör en XC60 D4 VEA sedan april och är mycket nöjd med bilen. Men... jag tycker att originaltorkarbladen är riktigt dåliga. Dom tar dåligt och lämnar "ränder" efter sig när dom torkar. Även om jag rengör rutan och torkarbladen så tycker jag att dom inte torkar rent. Hade en Saab 9-3 innan och behövde inte byta torkarblad på sju år. Dom funkade klockrent.
Beror problemet på dålig kvalitet på gummit eller är det för lågt tryck mot rutan som orsakar problemet? Kan man byta ut torkarbladen mot några som fungerar bättre?
/Jari
Användarvisningsbild
av LazerHawke
JariT skrev:Hejsan,
Kör en XC60 D4 VEA sedan april och är mycket nöjd med bilen. Men... jag tycker att originaltorkarbladen är riktigt dåliga. Dom tar dåligt och lämnar "ränder" efter sig när dom torkar. Även om jag rengör rutan och torkarbladen så tycker jag att dom inte torkar rent. Hade en Saab 9-3 innan och behövde inte byta torkarblad på sju år. Dom funkade klockrent.
Beror problemet på dålig kvalitet på gummit eller är det för lågt tryck mot rutan som orsakar problemet? Kan man byta ut torkarbladen mot några som fungerar bättre?
/Jari
driver du med mig?? alla bilar jag kört har haft bättre torkare än farsans 9-3 ss
av CHSC
Jag har inga sådana problem med mina torkarblad.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har samma problem på min V50. Nya blad från Volvo som byttes på servicen men de lämnar spår efter sig på precis samma ställe som de gamla. Inte över hela rutan utan bara på specifika ställen. Detta trots tvättad bil, rengjorda nya blad och rengjord vindruta. Nu när det är saltslask på vägarna ser man detta ännu tydligare och måste spola mer än nånsin. Funderar på att byta fjädrarna som håller torkararmen tryckt mot rutan.
av Exquattro
På min förra bytte jag till Bosch, vilken skillnad! Nu får jag väl stå ut med orginalen en tid men sedan åker de.
av JariT
Försöker mig på en snabbsummering:
1. Lazerhawks farsas 9-3 ss hade riktigt dåliga torkare
2. Det verkar som att originaltorkarbladen till XC60 inte är helt bra.
3. Byte till Bosch kan vara ett vettigt alternativ
4. Byte av spolarvätska kan avhjälpa problemet (har i.of.s problem även i ett sommarregn när jag inte använder spolarvätska)
5. Byte av fjädrar i torkararmarna för att öka trycket mot rutan kan vara en lösning.

Jag provar med att byta torkarblad till Bosch. Om inte det funkar så är problemet för lågt tryck mot rutan (vilket jag misstänker) och då blir det jobbigare.

/Jari
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]