Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#922904
Hur funkar det vid kraftig dimma? Alltså då man ser sämre med helljus.. Känner den av att den "slår" mot något eller får man stänga av själv då?
av VXC70
#922915
Ni med AHB har ni haft problem med att systemet inte är gjort för lastbilar i trafiken?
Hört att vissa har problem att alla lastbilar blir bländade mötande och de framför.

Ljusavskärmningen skärmar nog av som att allt är personbil, och släpper fullt ljus uppåt å alla lastbilschaufförer blir irriterad av bländning.
#923075
Vad gäller lastbilar så har jag märkt att bilen bländar av för de små lamporna som sitter på taket på hytten vilket är det man ser först när man möter en lastbil i backe vilket jag förmodar att det gällde:
VXC70 skrev:Ni med AHB har ni haft problem med att systemet inte är gjort för lastbilar i trafiken?
Hört att vissa har problem att alla lastbilar blir bländade mötande och de framför.

Ljusavskärmningen skärmar nog av som att allt är personbil, och släpper fullt ljus uppåt å alla lastbilschaufförer blir irriterad av bländning.
Så jag tror att det ska funka bra men jag har ju inte provat att sitta i lastbilshytten :)
av HiTek
#923211
VXC70 skrev:Ni med AHB har ni haft problem med att systemet inte är gjort för lastbilar i trafiken?
Hört att vissa har problem att alla lastbilar blir bländade mötande och de framför.

Ljusavskärmningen skärmar nog av som att allt är personbil, och släpper fullt ljus uppåt å alla lastbilschaufförer blir irriterad av bländning.
Det märks att bilen inte kan känna av lastbilarnas mindre lampor som sitter på taket då dem är lite försvaga om man får möte vid ett krön.
Men vanligtvis brukar jag blända av snabbt själv när det kommer lastbilar, för dem kommer få helljuset rätt i pallet innan bilen fått känna av deras halvljus.
av johwe87
#923686
Jag tycker det funkar fint 95% av tiden på landsväg.

Som redan nämnts så upplever jag att det är mest vid möte med lastbil i backkrön som den inte bländar av snabbt nog, så då brukar jag blända av manuellt när jag ser lamporna på hytten. Än så länge har ingen lastbil blinkat åt mig, även när jag inte gör det, men de är nog vana att folk upptäcker dem sent misstänker jag.

Sedan är en del personbilsförare väldigt känsliga har jag märkt, många vet nog inte vad ens vad aktiva helljus är utan om de bländar av en "halvtimme" i förväg vid ett backkrön eller kurva och jag inte gör det p.g.a. automatiken så blinkar de frenetiskt innan mötet för att jag också ska blända av innan jag ser deras lyktor.

Och sedan "tjyvbländar" många genom att slå på sina helljus igen 50 meter innan mötet, trots att min bil bländat av på bråkdelen av en sekund när det varit dax och inte (för) långt i förväg.

Oftast använder jag automatiken men det beror på vilket humör jag är på och om jag är trött eller inte. Ibland orkar jag inte sitta och "passa" på andra bilar eller bli blinkad på för att folk tror att jag sitter och sover bakom ratten och inte ser dem i tid och för att de tror att de kommer bli bländade fast de inte blir det.

Får erkänna att innan jag hade en bil med den här funktionen så tänkte jag inte heller alls på att den fanns utan störde mig faktiskt också på folk som jag trodde satt och sov runt krön och kurvor...nu vet jag bättre.
#923697
Ni som inte tycker det fungerar med lastbilar har ni såna lampor som vrider undan ljuset eller är det så att de bara bländar av? Mina är såna som styr undan ljuset så att man kan ha helljus på åt sidorna så att säga och jag upplever det att min bil svänger undan ljuset och bländar av men det är kanske så att man ska börja blända av för lastbilarna?? ??:-/
av johwe87
#923712
MostlyInept skrev:Ni som inte tycker det fungerar med lastbilar har ni såna lampor som vrider undan ljuset eller är det så att de bara bländar av? Mina är såna som styr undan ljuset så att man kan ha helljus på åt sidorna så att säga och jag upplever det att min bil svänger undan ljuset och bländar av men det är kanske så att man ska börja blända av för lastbilarna?? ??:-/
Du menar inte vanliga kurvljus nu antar jag utan något mer avancerat? Jag visste faktiskt inte att det fanns på Volvo utan trodde det vara en grej som finns på en del bilar med LED-strålkastare. Men en snabb googling visar att visst finns det på nya Volvo också.

Jag har det inte på min bil utan bara vanliga kurvljus, den är nog för gammal. Men jag har lite svårt att tro det hjälper just i fallet med lastbilar i backkrön, systemet måste ju fortfarande upptäcka att du har möte för att reagera.

Vilket jag som sagt upplever att det inte alltid gör i tid då lamporna på lastbilens hytt oftast är för svaga så det händer ingenting innan bilen ser lastbilens halvljus, och under tiden lyser man rakt in i deras vindruta som ju sitter högre än halvljuset.

Kanske funkar bättre på de senaste bilarna?
Användarvisningsbild
av PaNi
#923757
Tog ut nya bilen i våras så det är först nu det blivit mycket mörkerkörning. Min erfarenhet är att det fungerar bra "på landet" där det mesta är kolsvart och man möter en bil då och då. Speciellt gillar jag att kunna ligga 100 meter bakom en bil och ha fullt helljus på sidorna av den framförvarande bilen. Har även noterat "lastbilsproblemet" som några redan nämnt. Sitter det ljus på hytt-taket funkar det bra, men saknar lastbilen ljus på taket blir han arg på mig.

Däremot funkar det inte som jag vill i mer "urbana" områden med mycket trafik och ljus vid sidan av vägen. Även i skymning när jag vill ha helljus för att bättre se reflexer och djur-ögon får jag stänga av automatiken för att tvinga på helljuset. Kort sagt, automatiken använder helljuset mindre än jag gör manuellt.

Bottom line: en kanonfunktion som inte saknar förbättringspotential.
Fel efter byte VVT

XC90 2,5T 2003 Får snart be om ursäkt […]

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]