Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Den adaptiva är härlig på landsväg men som sagt på motorväg funkar det inte bra. Perfekt om man kan växla mellan lägena alltså.
Användarvisningsbild
av Kite
Jag kan hålla med om att den inte drar på igen förrän hela bilen framför lämnat filen men det är ganska lätt att trycka lite lätt på gasen för att dra på tidigare om man önskar det. Men på vilket sätt skulle den normala farthållaren lösa problemet bättre?

Med den adaptiva så tar man ju även situationer när bilar i högerfilen kastar sig till vänsterfilen utan att ta hänsyn till hastigheten på upphinnande bil, det gör ju inte den normala alls.
av Lövet
Med den vanliga farthållaren behöver man ju bara svänga på ratten när man kommer ifatt bilen framför.
Inte gasläpp, byta fil, vääääänta på att farthållaren ska fatta att filen är fri. Och så samma visa igen vid nästa omkörning.
Användarvisningsbild
av crumpets
EDIT: Aha, du menade att den inte fattar att filen är tom på en stund! Det är ju bara att gasa! Gasar du upp över farthållarhastigheten stoppas inte farthållaren som på äldre bilar utan bilen går sakta ner mot inställd hastighet och ligger sedan kvar där. Jag gasar i princip alltid manuellt när jag gör omkörningar.
Användarvisningsbild
av Kite
Ok men då var det olika scenarier vi menade. Jag trodde du menade nästa del när man ligger i vänsterfil och har en bil framför, bilen väntar tills hela bilen framför är ur filen innan den gasar på igen.

I scenariot du menar, blinkar du vänster innan du byter fil? Oavsett så finns det ju för o nackdelar med systemen och alla har ju olika preferenser men själv gillar jag verkligen just den adaptiva farthållaren vid motorvägskörning.
Användarvisningsbild
av Rillee
Har själv märkt att man lätt fastnar i andras tempo när man kör med den adaptiva farthållaren, kan ju både vara bra och dåligt.
av Rudolfs
Det kan jag tänka mig att man är gör :)
Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]