Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
SweRonin skrev:Om man aktiverar eco+ så stängs ac av? Det tror jag iaf gjorde när jag testkörde xc60.

Nu till min fråga har alltid fått lära mig att ac mår ej bra att ha avstängd etc.

Hur skall man då kunna köra med eco+ skall man då motionera ac genom att starta den 1gång i. Veckan lr är ac förstärkt så att den kan hållas avstängd en längre period.
Inga problem. När du aktiverar Eco+ så stängs mycket riktigt AC:n av, men om det blir för varm/fuktigt i bilen sätter du lätt på AC:n genom att trycka på AC-knappen. Bilen i övrigt ligger kvar i Eco+-läge.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Min V60 frirullar alltid. Utan eller med ECO knappen intryckt. Är det fel?
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Eco+ fungerar fin fint med Eco-coasting där bilen frirullar ett par meter innan stopp.
Min säljare informerade att vill man ha Ac'n igång så är det bara att aktivera den efter Eco+ läget.
Visst är det lite störande i korsningar med korta stopp av motorn men jag börjar lära mig att ge lite grundgas så håller det bilen igång då jag sällan ser vinsten i avstängd motor för kortare stopp än 2 sekunder.
Är det kö i trafiken så slår jag oftast av funktionen.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Mattias_F skrev:Eco+ fungerar fin fint med Eco-coasting där bilen frirullar ett par meter innan stopp.
Min säljare informerade att vill man ha Ac'n igång så är det bara att aktivera den efter Eco+ läget.
Visst är det lite störande i korsningar med korta stopp av motorn men jag börjar lära mig att ge lite grundgas så håller det bilen igång då jag sällan ser vinsten i avstängd motor för kortare stopp än 2 sekunder.
Är det kö i trafiken så slår jag oftast av funktionen.
Stänger den av även i eco + trots att man stänger av start & stopp?
Användarvisningsbild
av Mattias_F
I Eco+ så är det samma som vanligt med aktivering/deaktivering av S/S funktionen.
Stänger du av den så är den deaktiverad. Har du den däremot aktiverad så kan man förvånas över att motorn stannar innan man är framme vid rödljus och korsningar etc. Dessutom tappar bilen motorbromsen i detta läge och "frihjular " som det hette på Saab-tiden, nu heter det tydligen Eco-coasting.
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag trivs inte alls med frihjulet i Göteborgstrafiken. Motorbromsen försvinner, vilket innebär att jag rullar fortare än alla andra bilar gör och får använda bromspedalen mycket mer än annars. Om jag vill undvika att rulla in i bilen framför måste jag ha ett jätteavstånd till bilen framför vilket bara resulterar till att någon knôr sig in framför mig.

Sen undrar jag hur frihjulet kan spara bränsle. När jag rullar med motorbroms drar ju motorn ingenting, det är bilens rörelseenergi som driver runt motorn. Med frihjul drar motorn lite bränsle (0,6 l/100km ungefär brukar det stå). Visserligen rullar jag inte lika långt, men rullningarna brukar ju ändå avslutas med broms ner till stilastående vin något rödljus. Jag sticker ut hakan och hävdar att frihjul är slöseri med bränsle till någon motbevisar mig.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
PaNi skrev:Jag trivs inte alls med frihjulet i Göteborgstrafiken. Motorbromsen försvinner, vilket innebär att jag rullar fortare än alla andra bilar gör och får använda bromspedalen mycket mer än annars. Om jag vill undvika att rulla in i bilen framför måste jag ha ett jätteavstånd till bilen framför vilket bara resulterar till att någon knôr sig in framför mig.

Sen undrar jag hur frihjulet kan spara bränsle. När jag rullar med motorbroms drar ju motorn ingenting, det är bilens rörelseenergi som driver runt motorn. Med frihjul drar motorn lite bränsle (0,6 l/100km ungefär brukar det stå). Visserligen rullar jag inte lika långt, men rullningarna brukar ju ändå avslutas med broms ner till stilastående vin något rödljus. Jag sticker ut hakan och hävdar att frihjul är slöseri med bränsle till någon motbevisar mig.
Håller helt och totalt med!
Varför inte få bromskraftsåtervinning via generatorn med rejäl motorbroms istället?
av CHSC
Enligt manualen lämpar sig inte eco+ funktionen i stadstrafik, blir för mycket korta frirullningar.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]