Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gustavkv
Jag står i begrepp att beställa en V60. Det lutar starkt åt V60 OCR BE, VEA-spisen med automatlåda, klimatpaket och driver support-paket. Har prutat in den här i 7,5 pbb men fick göra avkall på VOC och nöja mig med fast drag...

Det enda jag ännu inte kunnat bestämma är huruvida jag skall slå till på den ljusa eller den mörka läderklädseln och här behöver jag synpunkter från forumet!

Kort sagt - håller sig den ljusa klädseln snygg över tid? Hur lätt är den att rengöra? Färgar jeans av sig i lädret? Är de smutsmagneter?

Jag vill ogärna ha smakråd om vilken som är snyggast utan verkliga erfarenheter, tack. Allra helst foton från en bil som hunnit rulla ett stycke också :)
av JST
Jag själv valde den svarta ORE klädseln. Hade jag varit ensam brukare hade det nog blivit den ljusa, men med ungar på 2,5 och 6 år vågade jag inte gå på ljus klädsel.
Min far har en S70 -97 som har rullat runt 30'000 mil med ljus läderklädsel. Bortsett från att lädret är lite slitet (som det skulle blivit oavsett färg) så är den inte det minsta skitig. Det kanske inte är mycket till referens eftersom bilen är så pass gammal, och säkert mycket har hänt med leverantörer osv men jag tror ju inte klädseln ska vara av sämre kvalitet idag än för nästan 20 år sen.

Vill du ha en ljus? Köp en ljus! Den är sjukt snygg.
Användarvisningsbild
av P210
...har prutat in den här i 7,5 pbb
Innebär detta att det är en tjänstebil du bara ska behålla i tre år? I så fall borde väl klädsen hålla sig fräsch så länge åtminstone...
av gustavkv
@JST Ja, den ljusa är snygg... Har inga ungar idag men det är inte omöjligt att det blir så att familjen utökas under de närmsta 36 månaderna. Chansar nog på den ljusa.

@P210 Jo, ja, det är tjänstebil, så rimligen håller den sig OK...
av tunnis
Har ljus ocr-klädsel som rullat ca 200 mil. Har funkat bra hitintills och ja, den e skitsnygg.
HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Screenshot_2025-05-24[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]