Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett lite längre utlägg om mitt byte från S60 T4 Powershift 2011 med dynamic-chassi och Njord 17'-fälgar till S60 T6 AWD Geartronic 2014 med R-design och Ixion 19'-fälgar. Några jämförelser och tankar. Bilen används i Sydamerika. Utrustningen skiljer sig från den "svenska" versionen.

MOTOR
T4: Motorn är småseg och turbofördröjningen gillar jag inte alls. Den känns inte alls premium. T4 gör att bilen känns tung. Bilen accelererar långsamt och den känns undermotoriserad.
T6: Motorn är fantastisk med försumbar turbofördröjning. Vilket drag och vilket ljud! Motorn går otroligt tyst. Kör man normalt hör man i princip ingenting av motorn. När man väl hör motorljudet, ger det ett mycket förtroendegivande intryck.

TRANSMISSION
T4: Transmissionen är långsam och vad händer egentligen vid växlingen mellan växel 2 och 3 vid fullt gas pådrag? Jag tycker att man kan vänta sig lite mer av en bil på 180hk.
T6: Trots endast sex växlar, känns automatlådan rätt modern. Växlingarna är förvånansvärt fina och man märker inte mycket av dem. Men vem hade tackat nej till den nya med åtta växlar?

KÖREGENSKAPER
T4: Dynamic-chassit är vinglig, speciellt vid lite högre fart utför och/eller i kurva. Chassit uppvisar svagheter vid slingriga bergsvägar och blygsamma köregenskaper vid aktiv körning. Det är rätt lätt att provocera fram däckskrik.
T6: R-design ger bilen köregenskaper som håller hög kaliber. Bilen känns riktigt stabil, som ett kassaskåp. AWD ger inget däckskrik vid acceleration från stillastående och det krävs att man kör hårt i kurvorna för att locka fram ett skrik från däcken.

KOMFORT
T4: Hade dynamic-chassi och det var minst sagt bekvämt. Mycket bekvämare kan man nog inte åka.
T6: Stryker vägen som ett strykjärn. R-design-chassit är naturligtvis mer stötig pga. 19'-fälgar och R-design-chassi, men inte störande, inte alltför stötigt eller extremt.

STOLARNA
T4: Läderstolarna var ursköna.
T6: Sportstolarna är inte dumma. Jag blev dock lite besviken eftersom jag hade väntat mig mer av dem. Att de består av flera olika material gör mig än mer skeptisk. De ser svåra ut att hålla rent och hur är det med hållbarheten? De ger mer stöd vid aktiv körning, men vid vanlig körning vette fan om det är värt med sportstolarna.

INTERIÖREN
Har blivit lite snyggare, men skillnaderna är inte särskilt framträdande.

EXTERIÖREN
T6: Faceliften gjorde bilen bra mycket snyggare och R-design-paketet lyfter bilens utseende rätt mycket. T6 ser betydligt lyxigare ut.

DUAL XENON
T4: Halogen.
T6: Dual-xenon med kurvljus. Vilket klart vitt sken och vilken prestanda! Ett måste!!!

KVALITET
T4: Gnisslande och knarrande. Vägarna här är ojämna och har hål, men jag hade förväntat mig mer av Volvo.
T6: Hoppas faceliften gjorde att de löste dessa problem. Dock är kvalitetskänslan genomgående hög.

BRÄNSLEFÖRBRUKNING
T4: Upp till 11-13 liter/100km vid stadskörning i stooorstad.
T6: Drar 15-16 liter/100km. Jag väntade mig en högre förbrukning.

UNDERHÅLLNING:
Mediasystemet är snabbare och känns modernare. T6 har 7' istället för T4s 5' och det är märkbart bekvämare.

KOMBIINSTRUMENT
T4: Hade den gamla instrumentpanelen, som enligt mig är bra utformad.
T6: TFT-skärmen har en ganska blygsam upplösning och inget man skulle nöja sig med i någon annan produkt. Idén är väl ganska god, men kvaliteten alldeles för blygsam.

Grejer jag fortfarande inte gillar:
- Att man från förarplatsen ser höger torkarblad.
- Bränsleförbrukningen
- Mittkonsolen, som har en underlig design runt ventilutblås, skärm och mittkonsol.

Grejer jag saknar:
- Keyless.
- Hastighetsbegränsare.
- Mindre dämpning av motorljudet vid aktiv körning. T6 måste få låta mer!
- En TFT-skärm med högre upplösning.
- Inställbar servo. T4 hade inställbar servo vilket gjord bilen lättstyrd. T6 saknar detta och med 19'-fälgar känner man ett visst motstånd.

Sammanfattningsvis måste jag säga att skillnaden mellan S60 T4 och S60 T6 AWD är enorm. Har provkört D5 och också den är långt ifrån lika karismatisk som T6. Det märks att man lagt ner mer tid på T6 och den känns flera klasser bättre än T4.
V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]