Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Imorse då jag gick ut o skulle starta bilen hände inget mer än ett meddelande låg batterispänning.
Motorn gick inte runt och sen dog allt.

Kör värmaren varje morgon och har inga direkt avstånd till jobbet, så att batteriet dras ur är helt ok!
Ska ladda det i helgen.

Nu till problemet... Ska inte värmaren stängas av INNAN det blir så låg spänning att man inte kan starta bilen?
Så har det varit på de andra bilarna, och borde även vara på denna 2014?!
Ja det är ju tanken att värmare och fläkt inte ska gå om batteriet är dåligt laddat. Hör med Volvo där du köpte bilen om det finns någon mjukvarufix. Får du problem flera gånger så kräv ett nytt batteri. Flera urladdningar tar död på batteriet.
Borde blivit ett meddelande i displayen:

"Bränsledriven värmare stoppad Batteri i sparläge"
(= Värmaren stoppad av bilens elektronik för att möjliggöra motorstart.)

Du får nog ladda batteriet lite mer i förebyggande syfte så du inte drar ur batteriet i botten, det gillar inte startbatterier.

/Bo
Inget meddelande alls kom.

Fullt medveten om urladdningen, men problemet är att bilen inte stängde av värmaren utan lät den gå klart så bilen va stendöd
Låter som något fel på batteriet om bilen är så ny. Som jag förstått det så är problemet för mjukvaran är att den endast kan mäta spänningen på batteriet och inte batteriets kondition. Jag har själv råkat ut för samma.
Varför skulle det vara fel på batteriet?
VolvoBengan skrev:Varför skulle det vara fel på batteriet?
Tar det tvärslut utan förvarning så är det troligt. Ett hyfsat friskt batteri orkar sega lite. Ja har varit med om samma sak fast då va batteriet gammalt ca 2år..... Batteriet tog laddning bra men orkade inte köra värmaren så många gånger tills det en dag drogs ur helt. Värmaren gick ibland men utan att starta kupéfläkten och motorn blev extra värmd då visste jag att batteriet var svagt men ALDRIG någon varning om svagt batteri. Detta på S60 D5 classic -08
Motorn sega imorse, typ en sekund innan bara själva nödströmmen fanns.
Jag ska ladda upp det imorgon under dagen och hålla koll.
Hej,

Jag har läst det är kan vara en bugg i mjukvaran i 2014 Volvo som gör att batteriet dras ur i förtid så att säga. Hitta detta på nätet:

31/October/2013
Software bugs in the Central Electronic Module (CEM) causing increased quiescent current leading to a drained battery.
Due to a software deviation the CEM may not perform as intended causing drainage of the battery.
If this deviation occurs and depending on the state of battery charge, may experience one or more of the following symptoms, difficult to open the vehicle with the remote key and difficult to start the engine.
The repair is to update the software of the CEM, and reset the battery monitoring sensor.

S60 2014
V70 2014
XC70 2014
V60 2 014
XC60 2014

Jag har en V70 2014 själv, tillverkad sept 2014, så kanske buggen är i min också men jag har inte märkt av buggen än och jag har kört värmaren väldigt mycket.

/Bo

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]