Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hur upplever ni Volvos manuella växellådor? Tycker inte den manuella växellådan håller måttet, trög och lite sladdrig förmodar att dom manuella växellådorna som är parad med Vea motor är mycket bättre, dessutom har växelspaken börjat bli lite lös när en växel ligger i kan man känna ett glapp i själva spaken, så var det inte innan. Men den har rullat 2000 mil nu men det kanske är normalt slitage. Kanske det är så att en Volvo gör sig bäst med bara automatlådor. :)
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Jag har en V70 D3 manuell 2014 och än så länge är växelspaken ganska distinkt och går lätt och fint, men den är helt klart lite "sladdrigare" än den V70N manuella jag hade innan. Jag har inget glapp i själva spaken (än) såsom du beskriver men det kanske kommer. Min V70 har bara gått 370 mil än.

/Bo
Användarvisningsbild
av poscarjr
Jag har en D4 VEA med manuell låda. Lådan känns bra, distinkt etc.
Körde innan en V70N D5 MY07 manuell tills den gått knappa 20.00 mil. Absolut inget sladder utan den kändes tight och smidig hela tiden.
Innan dess så körde jag en V70 Classic 170hk MY00. Även den lådan kändes bra vad jag minns.
Tror att jag kommer gilla när min nya VEA Manuell har "sladdrat" till sig en anings pyttelite... :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag provkörde en ny s60 T5 för något år sedans eller två och den manuella lådan var bedrövlig. Sladdrig spak och oprecisa lägen. V70N och den plattformen hade mycket bättre lådor, jag hoppas volvo hittar tillbaka dit med vea.
Användarvisningsbild
av P210
Min V50 man 6vxl (M66) har fasta och precisa lägen trots sina +10k mil, inget att klaga på, tycker Volvo gör fina länkage i jämförelse bland andra märken.
Har hjälp ett par kompisar att byta växellänksbussningar på bl.a BMW 3-seriebilar med mindre än 12k mil på mätaren som varit riktigt glappa...
men jag minns deras första vajerstyrda lådor i 850:n - där gällde det att inte slänga i växeln för fort, det tog en stund innan andra ändan på vajern hade lagt i växeln trots att spaken var i rätt läge!

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]