Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av corzair
inkörning är bullshit, full gas direkt är det som gäller, min diesel drog som minst när den var ny, sen ökade förbrukningen stadigt tills den hade gått 200 mil, och efter det klippstabilt på 6,5 L/100km.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Just vad jag ville höra/läsa. Jag har tagit det lite lugnt de första 100 milen tidigare för att det stod så. T.ex. inte varva över 4000 varv. Alla BMW har det. SKönt att Volvo är modernare.
Jag har alltid trott på devisen kör in hårt och bilen blir snabbare.
Användarvisningsbild
av GustavE
Även högtalare har man hört att man ska spela lite försiktigare med i början :). Har faktiskt skruvat ner volymen lite när det kommit nån låt med mycket bas i nu när stereon inte ens spelat i 2 timmar.

Själv körde jag väldigt försiktigt med bilen första 100 milen, gasade nog knappt halvgas. Fortfarande nu efter 350 mil har jag ännu inte haft plattan i mattan :D.

Men om man inte ens bromsar hårt för att skona dubbdäcken uppstår ett problem. Bromskivorna rostar, speciellt i bak. Haft det problemet tidigare också när jag hade en Passat. Hade nya skivor i bak monterade på hösten. Så hade jag nya dubbdäck och körde väldigt försiktigt med dom. På våren såg bakskivorna ut att va 10 år gamla och helt rostiga.

Försöker motverka rost på skivorna genom att inte låta bilen stå mer än 2 dagar i taget. Extra viktigt att köra en sväng efter att man tvättat den.
av Gunner
corzair skrev:inkörning är bullshit, full gas direkt är det som gäller, min diesel drog som minst när den var ny, sen ökade förbrukningen stadigt tills den hade gått 200 mil, och efter det klippstabilt på 6,5 L/100km.
Ja du! Har du köpt en diesel som får ökad förbrukning, efter inkörning? Så hade jag nog inte varit lika nöjd, som du verkar vara! Går ju tvärt emot det jag ser som en fördel med dieseln. Hamnade på hälften i förbrukning mot dina siffror, på gamla bilen. Efter gammal beprövad inkörningscykel. I och för sig var det V50 med lilla D2:an och inte världens körvänligaste upplevelse. Men med tanke på 4000 mil / år. Så blir ju vinsten ca 17000:- i bränslekostnader på tre år, i jämförelse! Om man sen tycker det är väl (o)investerade pengar. Är ju upp till var och en! :)
//Mats
av chaffis75
Ja min v60 D3 verkar inkörd nu för de sista 1000 milen så är den snålare än någonsin. Ja det tog helt enkelt en 5000-6000 mil att köra in den ;-)

Fredrik
av Gunner
Exakt! Tar sin lilla tid, med stånkaren!! Men väl skött är det ju så mycket bättre än de så kallade miljöalternativen! Etanolbil kan jag inte ens tänka mig pga förbrukningen!! Gentemot en modern diesel, som drar under halvlitern! :)
//Mats
Användarvisningsbild
av joel80
Inte många dieslar som drar under halvlitern. (förutom på pappret)
Etanolen är ju också betydligt billigare.. så kostnader per mil blir ungefär densamma. Kör man inte mer än 1000-2000 mil om året tycker jag etanol kan vara ett bra val. Ja man måste kanske tanka 20ggr/1000 mil istället för 12-14 ggr.. men så farligt är det inte att tanka var 50-60:onde mil.

corzair skrev:inkörning är bullshit, full gas direkt är det som gäller, min diesel drog som minst när den var ny, sen ökade förbrukningen stadigt tills den hade gått 200 mil, och efter det klippstabilt på 6,5 L/100km.
Kanske var just för att du hade åsikten att inkörning är bullshit som bilens förbrukning ökat? ;)
av Gunner
Nja. 0.51 efter dryga 300 mil och värmare 2 x dygn 7 dagar i veckan. Är väl bevis nog?
Etanol är för trädkramande kottplockare! :) . Så har man retat upp några till! :D
//Mats
av perhall
Ett väldigt tydligt mönster är iaf att EU-mixen stämmer mycket bättre för bensinare än för dieslar.
Jag gick igenom tabellen i Teknikens Värld med årets tester och dieslar har mycket större merförbrukning än bensinare.
Samma sak i tyska ams.
Intressant:
Snåldieslar med ca 3,5 i EU-mix drar kring 6,0 i testförbrukning (320d EDE, A3, Golf, S60 snålmodeller...)
Stora bensinare med V8 och 400 hk med ca 9,5-10,0 i EU-mix ligger kring 11,5-12 i testförbrukning (A8 4,0TFSI, S500, 750i...)
PH

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]