Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
Hej!

Jag skulle vilja kunna se när värmaren är igång,
jag startar den oftast med HeaterStart och det har hänt att den inte är igång när jag kommer till bilen.

Då jag ser bilen från kontoret skulle jag vilja ha nån form av indikering när den är igång.
Är det nån som har hittat på nån sån lösning?

Bosse
Användarvisningsbild
av bem
Bättre än inget: Kikare och så spanar du in höger framhjul för där går "avgasröret" ut för värmaren. Jag brukar när bilen står på gården, gå ut i garaget och kika ut genom fönstret om det ryker lite där vid höger framhjul, och det brukar det göra (åtminstone i början när värmaren startat).

Jag har också det önskemålet om att kunna via appen (i mitt fall främst VOC appen) se om värmaren faktiskt är igång. Det borde inte vara så svårt för bilen att till appen skicka tillbaka en statusändring att "värmaren är på" eller nåt sånt. Lika väl som appen kan uppdatera och skicka status om diverse annat (låst/upplåst dörr osv) så borde den även kunna fiska upp om värmaren jobbar för tillfället eller ej och skicka tillbaka till appen.

/Bo
Användarvisningsbild
av swed
Hej och tack för förslag,
men tyvärr så står bilen med vänstersida mot mej (kan inte på nåt enkelt/bra sätt parkera den med högersidan mot mej),
och hade tänkt mej nåt mer konkret/säkert synmässigt.

Men framför allt så har jag för mej att jag läst här nånstans att, jag tror det var, cigg-uttaget som blev aktivt när värmaren startar.
Är det någon man känner till?

Bosse
Användarvisningsbild
av PaNi
På min nuvarande V60 MY12 fungerar det så, 12V-uttagen går igång när värmaren startar. Så var det dock INTE på min förra bil, en V70 MY11.
Användarvisningsbild
av swed
PaNi skrev:På min nuvarande V60 MY12 fungerar det så, 12V-uttagen går igång när värmaren startar. Så var det dock INTE på min förra bil, en V70 MY11.
Hm, låter oroväckande då det är en MY11 jag har...
Ska kolla senare idag, återkopplar här!
Användarvisningsbild
av joel80
12v-uttagen går igång på min också.. Man borde kunna koppla en liten diod eller led-lampa till det så att man ser att det lyser när den är igång.. Men det hjälper ju inte dig om det inte är samma sak i en MY11. :(
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag skulle vilja ha en annan sorts indikation. Skulle vilja veta när automatiken väljer att dra igång värmaren när bilen är igång. Inte för att det spelar så stor roll, men det hade varit intressant att veta hur ofta och länge den går under exempelvis en körning till fjällen. Någon som har en smart lösning på detta?
Användarvisningsbild
av joel80
Kan man kanske se det på nått sätt via de vanliga OBD-läsarna och appen torque kanske? Nån ssom använder den eller liknande till Iphone som vet om man kan se det där?
Användarvisningsbild
av bem
Satt just och tänkte på de där trådlösa (Bluetooth) OBD-II baserade "kommunikationskontakterna" som man får upp en massa data från bilen i en mobil-app.
Det borde vara en bra punkt där vid OBD-II kontakten att suga ut diverse data från bilens enheter och förhoppningsvis nåt om värmarens status.

/Bo

Jag har besiktigat med trimmet i 18 år nu ut[…]

Farthållare 945

Glödtrådsvarnaren i sig har inget med f[…]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har du några andra symptom på bilen &a[…]

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]