Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är nyfiken på vad medlemmarna här har noterat som bränsleförbrukning "i verkliga livet".
Bilen det handlar om är en V60 D4, 163 hp, manuell växellåda.
Intresserad av både blandad och landsvägskörning.
Jag är inte ute efter att hitta en "vinnare" med lägst förbrukning, utan mer få en bild av var normalanvändning ligger.

Tackar på förhand!
Hej,

D4 163 hk 2.0 liter du tänker på då - det är väl modellår 2013-2014.
Lär väl skilja något i förbrukning mellan olika bilmodeller med D4 motorn men skiljer nog inte så jättemycket mellan t ex V70 och V60.

Tror inte Volvo gjorde nåt med D4 mellan modellår 2013 och 2014 men kan ha fel.
Har en D3 (V70 2014) manuell själv som är samma motor som D4 fast inte så många hk (136) och lite
lägre vridmoment och aningens lägre toppfart mm.

Sen antar jag du vet att VEA D4 (4 cyl 2.0 lit) 181 hk kan beställas nu på nya Volvo så skall du köpa sprillans nytt är nog den ett bra val vad det verkar av kommentarerna i pressen och de som hittills hunnit få sin nya bil med VEA D4 bland användarna.

Men man kan ju kika på bränsleförbrukningen enligt fabriksuppgifterna på D4 163 hk 2014 till att börja med:

V60:
Landsvägskörning lit/100 km man/aut: 4,1 / 4,3
Blandad körning man/aut: 4,5 / 4,9
Stadskörning man/aut: 5,2 / 6,1

Jämför V70:
Landsvägskörning lit/100 km man/aut: 4,1 / 4,3
Blandad körning man/aut: 4,5 / 4,9
Stadskörning man/aut: 5,3 / 6,0

Det är samma förbrukningssiffror på D3 2014.
På min V70 D3 ligger enligt färddatorn förbrukningen f n på 5,3 lit/100 km (efter ca 240 mils körning).
Verklig förbrukning har jag mätt vid tankningarna men då jag kört dieselvärmaren mycket så ger det inga bra värden:
1: a takningen: 5,9 lit/100 km
2:a tankningen: 6,5 lit/100 km

Förutsättningarna har då varit dessa:
- helt ny V70
- dubbdäck Continental Conti Ice Contact 215/60/16
- vinterväglag a) is/snö på vägen men även b) slask och våta vägbanor - ca fifty-fifty a) och b)
- ingen medveten snålkörning hittills
- full tank 70 liter diesel,
- kört dieselvärmaren varje dag kl 07:00 och 17:00 månd-fred och har "extravärmaren" inställd på auto så den drar igång varje gång bilen startas kall nu. Även startat värmaren manuellt lite då då innan jag skulle iväg på nåt ärende till stan.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Kör lite klipp-o-klistra från mina inlägg i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

"Det beror väldigt mycket på körstil, men min V60 MY13 D4 163hk manuell har i snitt dragit 6,1l/100km under drygt ett år som jag haft bilen. Skall dra 4,5l/100km enligt EU-körcykeln.
Detta är mätt vid pump och inte avläst på färddatorn som visar ca 10% för lite även utan dieselvärmaren medräknad. Snittet inkluderar också dieselvärmaren.
Körningen har då mest bestått av till/från jobbet (10km) på lederna runt Göteborg, en långresa till fjällen en vecka, 2 T/R Stockholm och en del halvlånga körningar på 3-5 mil och en mindre del stadskörning (5-10% tidsmässigt).

Det snålaste jag fått till med tankning direkt efter var 1:a resan till Stockholm, då stannade färddatorn på 4,5l/100km och mätt vid pump blev det då 5,0l/100km.
Andra resan till Stockholm stannade färddatorn på 4,4l/100km, vilket borde betyda runt 4,8-4,9l/100km i verkligheten, men jag tankade inte då utan först när jag var tillbaka i Göteborg igen. Men eftersom det var grym motvind hem till Götet så stannade snittet på färddatorn på 5,1l/100km inklusive några mils stadskörning i Stockholm. När jag påbörjade resan från Stockholm var snittet på färddatorn 4,8l/100km så motvinden var elak mot förbrukningen. :shock: "
D4, man, my13.
Snitt enbart stadskörning på 18" sommarsula ligger den på runt 0,7 enl färddator. Kör varken överdrivet snabbt eller försiktigt.
"Rekord landsväg" sthlm - gävle med 16" vintersäck, dubb, stanna färddatorn på 0,43, o då körde jag ecodriving enl konstens alla regler. Hemresan blåste jag på som vanligt utan att tänka på förbrukningen, då landade snittet på 0,52. Detta över drygt 17 mil.

Så på landsväg är den rätt snål, i stadstrafik borde den landa runt 0,75 typ.
Jag har den drvlinan i min V70. Hittills ligger mitt snitt på 0,57 uppmätt vid tankning, på en total körsträcka på 2000mil. Då kör jag ganska lugnt, och har en rätt så gynnsam sträcka till jobbet, få rödlysen och inga långa branta backar.
Som lägst har jag noterat 0,53 och som högst 0,66 på en tank. Jag har som många andra upplevt en förbrukningssänkning efter inkörning, för min del kom det efter ca 900mil.

I en V60 borde förbrukningen vara något lägre pga lägre vikt och mindre luftmotstånd.

Lite OT kan jag tillägga att jag är grymt nöjd med motorn. Jag har provkört VEA vid två tillfällen, och visst den nya motorn är rappare på höga varv, men den gamla beprövade 5-cylindriga låter så mycket trevligare när man belastar den lite! På segdragning upplever jag inte VEA ett dugg bättre.
V9097 skrev: Lite OT kan jag tillägga att jag är grymt nöjd med motorn. Jag har provkört VEA vid två tillfällen, och visst den nya motorn är rappare på höga varv, men den gamla beprövade 5-cylindriga låter så mycket trevligare när man belastar den lite! På segdragning upplever jag inte VEA ett dugg bättre.
Då skulle du lägga in en ny mjukvara från RICA. Bättre segdragning och enormt mycket mer ös över ca 3000 varv. Det bli nästan som att köra en Volvo bensinare med överladd. Samma förbrukning när du kör som folk :lol:
Hei perra84 og andre Svenseke og Norske venner.

Jeg er ny her på Forumet og beklager om dette egentlig er litt feil tråd, men har et kjapt spørsmål siden jeg har denne motor i min bil, dog det er en automat: Er det noen som har klare erfaringen med denne mjukvaren du her nevner, Perra83??

Blir det I praksis noen virkelig forskjell fra opr. 163hk/400nm til cA. 180hk/440NM, som RICA oppgir den til?
Bränsleledning Volvo 240

Kommer besiktningen ha synpunkter på brä[…]

Hej Passar XC70- fälgar från samma &ari[…]

Har fått id numret till Bränle regulato[…]

Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]