Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Nu har min bil snart gått 9000 mil och det är dags för den första betalda servicen efter 4 fria, de första 4 åren.
När jag kollade med Bilia föreslog de att aggregatremmen och remspännaren skulle bytas. Jag har fått remmen och remspännare bytt på garanti under första året då bilen hade gått ca 2500 milen.
Min fråga är nu om det har kommit någon ny ytterligare förbättrad rem och spännare eller är det mer ett generellt påbud för att säkerställa att alla äldre bilar får samma remkvalité? Jag frågar för att enligt serviceprotokollet ska nästa byte ske först vid 27000 mil.
Tacksam för svar från någon som vet.

Ulf
Användarvisningsbild
av hollan
Aggregats Remmen och spännare byts även när kamremmen byts var 18000mil
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är bytes intervall på dom delarna.
När dom byts, beror på motorvariant och årsmodeller. Går endast att svara exakt på när man knappar in din bil i systemet.
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:Det är bytes intervall på dom delarna.
När dom byts, beror på motorvariant och årsmodeller. Går endast att svara exakt på när man knappar in din bil i systemet.
Hur många varianter finns det på en 09:a då? Det är ju bara T6 och 2.4D/D5. T6 har 24k intervall och dieseln 18k intervall (om jag inte är inte ute och cyklar, har dålig koll på dieselmotorer), mer komplicerat än så är det ju inte.

/Martin
Användarvisningsbild
av bem
Men det är också en tidfaktor på kamremmen, kan t ex vara 18000 mil eller 10 år vilket inträffar först (som exempel).
Nu hinner nog de flesta bilar gå milen innan tiden men de bilar som har 24000 mil bytesintervall på kamrem kanske bör se upp mer ang tiden.
Sen låter 24000 mil mellan kamremsbyte väldigt lång tid men det finns vissa Volvomotorer som har det.

/Bo
Användarvisningsbild
av MartinS
bem skrev:Men det är också en tidfaktor på kamremmen, kan t ex vara 18000 mil eller 10 år vilket inträffar först (som exempel).
Nu hinner nog de flesta bilar gå milen innan tiden men de bilar som har 24000 mil bytesintervall på kamrem kanske bör se upp mer ang tiden.
Sen låter 24000 mil mellan kamremsbyte väldigt lång tid men det finns vissa Volvomotorer som har det.

/Bo
Fast här diskuteras aggregatrem, inte kamrem. T6 har för övrigt kamkedja, men aggregatsremsintervallet är 24kmil.

/Martin

I Finland är det 5 år som gäller🙄

Broms höger fixas aldrig

Ett löst bromsok kan man testa genom att l&au[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Hej allihopa. Är i färd med att demonter[…]

Hej. Behöver lite hjäp. Gäller en S[…]