Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Linqid skrev:
simonhalmstad skrev:60-serien kör dom nog länge länge till dom byts nog inte innan en helt ny 3-serie kommer volvo verkar köra rätt många tillverkningsår, men det lär bli hård konkurrens nu när en ny C-klass kommer och snart en ny Audi A4 då är volvon äldst igen..
BMW F30 började säljas tidigt 2012, och bör alltså rimligen bli avlöst runt 2019. Försäljningen av XC60 drog igång 2008 och S60 i maj 2010. Att 60-serien ska överleva till 2019 har jag mycket svårt att se, du kan nog räkna med en avlösare tidigare än så.
Klart att 60-serien överlever 2019, de säljer ju riktigt bra, men det blir väl någon ny generation då och då, men det anpassar man ju lätt fabriken för.
Nästa facelift på XC60 Blir nog när nya 90- serien kommer, dom byter nog ut den stora grillen mot en sådan grill likt concept coupe och med breda kromsargar runt grillen likt V40 Cross country men det dröjer nog något år. :)
av Linqid
MartinS skrev:
Linqid skrev:
simonhalmstad skrev:60-serien kör dom nog länge länge till dom byts nog inte innan en helt ny 3-serie kommer volvo verkar köra rätt många tillverkningsår, men det lär bli hård konkurrens nu när en ny C-klass kommer och snart en ny Audi A4 då är volvon äldst igen..
BMW F30 började säljas tidigt 2012, och bör alltså rimligen bli avlöst runt 2019. Försäljningen av XC60 drog igång 2008 och S60 i maj 2010. Att 60-serien ska överleva till 2019 har jag mycket svårt att se, du kan nog räkna med en avlösare tidigare än så.
Klart att 60-serien överlever 2019, de säljer ju riktigt bra, men det blir väl någon ny generation då och då, men det anpassar man ju lätt fabriken för.
Menar vi samma sak nu? Att 60-serien överlever tvivlar jag inte på, men jag har svårt att se att nuvarande generation ska leva ända till 2019 som föregående skribent antydde.
av V60T3
simonhalmstad skrev:Nästa facelift på XC60 Blir nog när nya 90- serien kommer, dom byter nog ut den stora grillen mot en sådan grill likt concept coupe och med breda kromsargar runt grillen likt V40 Cross country men det dröjer nog något år. :)
Det håller jag nog som osanolikt.

Se historiskt, S40/V50 fick inte den nya designen när 60-serien kom. Inte heller V70II, inte ens vid MY14 faceliftet. Det kostar väldigt mycket pengar med facelift (ja faktiskt, pressverktyg, konstruktion, kvalificeringar etc), speciellt att göra på en utgående modell vilket man ändå (snart iaf.) bör se 60-serien (Ford-plattform bla bla bla). Svårt att motivera ekonomiskt (return on re-investment).

Mina högst okvalificerade gissningar är iaf. följande gällande Volvos lanseringar framgent.
1. XC90 (SPA) My15B
2. S80(90) (SPA)MY16A
3. V70 (90) (SPA) MY16B alt 17
4. XC40 MY17 (Ford)
5. S100 (SPA)MY17B alt 18
6. XC60 (SPA2) MY17B alt 18
7. S60 (SPA2) MY18B
8. V60 (SPA2) MY19

Som sagt, jag tror att 60-serien rullar på en 3-4år och sedan blir det avlösning..
av KarlE
V60T3 skrev:Detta borde då rimligen betyda att nuvarande XC60 kommer leva vidare ytterligare ett antal år framöver!?

Mitt antagande baseras gissningsvis på att investeringskostnaden gällande fabriken i Kina lär vara betydande (maskiner, pressverk, robotar etc) samt lika för alla de underleverantörer i Kina? som skall producera alla komponenter. Visserligen kanske många komponenter tillverkas av samma UL som Volvo haft sedan tidigare och att karossdelar skickas från Volvos karossfabriker i Olofström, Gent eller var de nu gör delarna till XC60 och att det mer är frågan om en ren sammansättningslina.

Kan ju naturligtvis också vara så att den fortsätter tillverkas i Kina trots att en ny generation byggs i Europa.. Annars är det nog? ganska ovanligt i bilvärlden att tillverkningen av en modell som snart är inne på sitt 7:e år ny-förläggs till annan fabrik..men vad vet jag.. :)
Hur många år har man inte tillverkat XC90?
av V60T3
KarlE skrev:
V60T3 skrev:Detta borde då rimligen betyda att nuvarande XC60 kommer leva vidare ytterligare ett antal år framöver!?

Mitt antagande baseras gissningsvis på att investeringskostnaden gällande fabriken i Kina lär vara betydande (maskiner, pressverk, robotar etc) samt lika för alla de underleverantörer i Kina? som skall producera alla komponenter. Visserligen kanske många komponenter tillverkas av samma UL som Volvo haft sedan tidigare och att karossdelar skickas från Volvos karossfabriker i Olofström, Gent eller var de nu gör delarna till XC60 och att det mer är frågan om en ren sammansättningslina.

Kan ju naturligtvis också vara så att den fortsätter tillverkas i Kina trots att en ny generation byggs i Europa.. Annars är det nog? ganska ovanligt i bilvärlden att tillverkningen av en modell som snart är inne på sitt 7:e år ny-förläggs till annan fabrik..men vad vet jag.. :)
Hur många år har man inte tillverkat XC90?
Snart 12år.. Men denna är nog ett undantag. Faceliften kom 2006 och generationsskifte var tänkt runt 2009-2010. Finanskris och det efterföljande faktum att Ford sålde Volvo till Geely gjorde att detta inte blev genomfört..
Ni är la goa, anledningen att det är helt meningslöst att skeppa bilar från Kina hit stavas tullar.

Samma till Kina, det är betydligt billigare att bygga ihop alla bilar lokalt.

Att Mercedes skulle bli så mycket billigare för att den sätts ihop i Kina är nonsens, det är bara den sista slutmonteringen det berör. En tämligen liten del av det hela.

I Finland är det 5 år som gäller🙄

Broms höger fixas aldrig

Ett löst bromsok kan man testa genom att l&au[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Hej allihopa. Är i färd med att demonter[…]

Hej. Behöver lite hjäp. Gäller en S[…]