Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tzzzzzz skrev:Så var verkligheten. Detta är vid pump och ej med färddatorn.
Sen kanske man trampar lite hårdare på gasen på sommaren men o andra sidan dricker den mer på vintern.
Kanske ljög kan ha varit 225 på vinterdäcken
Mätt vid pump säger du. Antar att du menar att du då mätte bränslemängden vid pumpen. Men hur fick du fram nämnaren i ekvationen, dvs hur mätte du körd sträcka när du säger att förbrukningen gick upp 20%?
PaNi skrev:
Tzzzzzz skrev:Så var verkligheten. Detta är vid pump och ej med färddatorn.
Sen kanske man trampar lite hårdare på gasen på sommaren men o andra sidan dricker den mer på vintern.
Kanske ljög kan ha varit 225 på vinterdäcken
Mätt vid pump säger du. Antar att du menar att du då mätte bränslemängden vid pumpen. Men hur fick du fram nämnaren i ekvationen, dvs hur mätte du körd sträcka när du säger att förbrukningen gick upp 20%?
Jag använder mig av en app som heter Road Trip där jag fyller i körda mil vid varje tankning. Sen bara jämförde jag tankningarna med sommardäck mot vinterdäck. Detta är snittförbrukning på över 5000mil och 2 års körning och inte enstaka resor.

Säkert massa faktorer som spelar roll men min S60 rullade betydligt dyrare på sommaren.
Så körd sträcka tar du från bilens vägmätare? I så fall har du förklaringen där. Med större hjul har bilen rullat längre än vad vägmätaren säger, så din beräknade bränsleförbrukning blir högre. Dessutom har du förmodligen kört fortare än med de mindre hjulen eftersom hastighetsmätaren visar lägre hastighet. Så den verkliga ökningen är inte så stor som du tror. Bra va?!
PaNi skrev:Så körd sträcka tar du från bilens vägmätare? I så fall har du förklaringen där. Med större hjul har bilen rullat längre än vad vägmätaren säger, så din beräknade bränsleförbrukning blir högre. Dessutom har du förmodligen kört fortare än med de mindre hjulen eftersom hastighetsmätaren visar lägre hastighet. Så den verkliga ökningen är inte så stor som du tror. Bra va?!
Är det verkligen så att omkretsen är större?
Dimension Avvikelse
235/35 R19 -0.82%
225/45 R17 -2.85%

Så detta kan vara en orsak?
Vintertid så adderas förbrukningen från tillsatsvärmaren också, den går betydligt mer vid korta sträckor. Det glöms ofta bort och adderar ganska mycket vid vissa körmönster..

/Thomas
Ja, rullomkretsen är absolut olika. Ett enkelt sätt att visa detta är att jämföra bilens hastighetsmätare med en lös GPS. Kör i konstant fart på en hyfsad rak sträcka så ser du skillnaden.

Med sommarhjulen på (17-tum) visar min bils hastighetsmätare (och därmed även vägmätaren) 4% fel. 100 på farthållaren resulterar i 96 km/h på GPS:en. Med mindre vinterdäck (16-tum) på blir skillnaden större. (Minns inte hur mycket, snön har inte kommit till Göteborg ännu.)
På förddatorn får jag 1.5 med sommar däck 20tums på 3.2bar.
Vinterhjul 18tums med 2.8bar får jag 0,93 på färddatorn.

Kör jag med värmare på, så deras ju det självklart mer . Men det syns dock inte på färddatorn..

Sen får man nog lägga till litet mer, eftersom färddatorn stämmer inte exakt..
Kör mest i Stockholm från söder till väst varje dag.. Kör inte så snällt heller...

Har bilen inne på verkstad nu. Det som ska b[…]

Ni har ja mätt lambdasonden, kall motor t&aum[…]

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]