Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Onebuying
Hej!

Jag ska köpa en begagnad V60 och eftersom bränsleekonomi är viktigt har jag kikat främst på Drive- eller D2-modellen. Som jag förstått det hette den första "snålvarianten" Drive, för att runt årsmodell 12 ersättas av D2-motorn? Trots det verkar det finnas bilar som är märkta med Drive, men som ändå har D2-motorn. Vad skiljer då mellan en D2- och Drive-märkt modell?

D2 (eller motsvarande) verkar vara klokare att välja då den har självrengörande partikelfilter och inte behöver byta det. Eller finns det andra synpunkter att ta hänsyn till här?

Provkörde en D2 och tycker den kändes helt okej trots effekten. Någon som kör denna till vardags och upplever den farligt slö, ex vid omkörningar och som inte skulle rekommendera den?

Tack!
/ H
av Shift
Jag har en drive my12. Tyckte att en var pigg trots den lilla motorn. Sen lärde jag mig att köra den, och nu upplever jag bilen som väldigt pigg. Istället för att växla upp när bilen vill det, så gasar man till, och då händer något. Fast visst, den är inte lika glad som D4an jag har som hyrbil nu.
av RonniePersson
Enda skillnaden mellan Drive och D2 är namnet. De hette Drive fram till 2012, och från 2013 heter de D2. 2012 kom Drive även som automat, en 6stegad powershiftlåda som växlar väldigt snabbt och mjukt.

Pappa har en V60 Drive automat 2012, och den kör han på 0,40 liter milen. Det är då enbart landsvägskörning i 90 km/h 13 mil om dagen. Under vintern kan bränsleförbrukningen öka till 0,50 liter milen beroende på dubbdäcken och användandet av dieselvärmaren. Bilen känns mycket kul att köra, trots den lilla motorn på 1,6 liter och 115 hk, samt 270 nm i vrid.

Men som sagt, det är bara namnet som skiljer sig. Men det finns naturligtvis ändringar 2013, men de finns på alla V60 oavsett motor. En är växelspaksknoppen på automat.

Mvh Ronnie

Har bilen inne på verkstad nu. Det som ska b[…]

Ni har ja mätt lambdasonden, kall motor t&aum[…]

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]