Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
PFA skrev:Är det inte Titania 20" på bilen i den norska artikeln?

Förresten, vilken motor har de slängt i den bilen? Jag kollade upp kärran i bilregistret. Cylindervolymen har de "glömt", men det måste ju vara en 2L då artikeln handlar om VEA. Men 199 kW (270 hp), vilken oljebrännare handlar det om då?

https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/124751

Fälgen heter Bor och är 19" , den börjar nästan bli för vanlig här i Göteborg...
Och den blå är en T6 (D4 var silverfärgade V60's) och ingår troligen i demoflottan för journalisterna vid pressvisningen i Nice så det lär vara en provvagn. Då behöver inte uppgifterna i regbevis alls stämma..

/Thomas
av PFA
Funk skrev:
PFA skrev:Är det inte Titania 20" på bilen i den norska artikeln?

Förresten, vilken motor har de slängt i den bilen? Jag kollade upp kärran i bilregistret. Cylindervolymen har de "glömt", men det måste ju vara en 2L då artikeln handlar om VEA. Men 199 kW (270 hp), vilken oljebrännare handlar det om då?

https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/124751

Fälgen heter Bor och är 19" , den börjar nästan bli för vanlig här i Göteborg...
Och den blå är en T6 (D4 var silverfärgade V60's) och ingår troligen i demoflottan för journalisterna vid pressvisningen i Nice så det lär vara en provvagn. Då behöver inte uppgifterna i regbevis alls stämma..

/Thomas
Jag syftade på den vita XC60'n på bilden längre ner i artikeln.
Användarvisningsbild
av crumpets
rosenlorden skrev:Är det tack vare denna dubbelkopplings-teknik de specat den till bara 2cl mer än med manuell? Och stämmer detta i praktiken?

Vore ju kul, då jag gillar "flytet" mer i momentomvandlar lådor än dom mer "råa" dubbelkopplingslådorna som slänger i rätt hårt..
Tvåkopplingstekniken gör den bara kompaktare. Det är antalet växlingssteg, converterval, kalibrering, som gör den snålare. Förvisso är ju de två kopplingarna en förutsättning för att realisera kraven på både volym och växelsteg, men alla automatlådor är knökfulla av kopplingar. Det är bara en PR-grej att lyfta fram just två av dem för att de vet att marknaden kissar på sig av förtjusning såfort "dubbelkoppling" nämns.
av Primus
Att man upplever att Passat DSG7 slänger i växlarna kan bara finnas i huvudet på den som upplever det. Har en själv, provat flera och åker väldigt mycket taxi och har aldrig, understryker aldrig, upplevt att det slängs i några växlar. Jag kan berätta om ett antal nackdelar med DSG7, men inte är det att de slänger/slår i växlarna.
av stavas
Primus skrev:Att man upplever att Passat DSG7 slänger i växlarna kan bara finnas i huvudet på den som upplever det. Har en själv, provat flera och åker väldigt mycket taxi och har aldrig, understryker aldrig, upplevt att det slängs i några växlar. Jag kan berätta om ett antal nackdelar med DSG7, men inte är det att de slänger/slår i växlarna.
Håller med, det är verkligen inte en av dsg:ns utmärkande drag.
av swemax
stavas skrev:
Primus skrev:Att man upplever att Passat DSG7 slänger i växlarna kan bara finnas i huvudet på den som upplever det. Har en själv, provat flera och åker väldigt mycket taxi och har aldrig, understryker aldrig, upplevt att det slängs i några växlar. Jag kan berätta om ett antal nackdelar med DSG7, men inte är det att de slänger/slår i växlarna.
Håller med, det är verkligen inte en av dsg:ns utmärkande drag.

??? Efter tre år och 10000 mil i ens DSG passat undrar jag om ni har haft DSG?

Jag var tvungen att gasa extremt försiktigt vid start från stillastående för att undvika hugg och pinsamma hjulskrik
Även växlingarna till 2an kändes ganska osofistikerade

Högre växlar funkade fint

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]

Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]