Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Jag har börjat känna efter om jag kan känna vibrationerna och det finns även på min mellan 60 o 70km/h. Jag skulle dock inte gissa på AWD´n, (allt ont kommer kanske inte därifrån :) ) utan jag känner det som motorvibration i visst varvtal precis när den lägger i 5:an och med visst tryck på gasen. Men det är inte mer än att jag står ut, det är trots allt en motor som brummar o jobbar där längst fram och någon gång ska man väl få känna av den lite.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Blev inget mjukvarubyte. De bytte oljepump till awd:n. Slutar på 9 istället för 8 hette det :-D har inte provat riktigt än men hittills känns bilen bättre.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Ändrar mig.... Nu vibrerar bilen MER vid mototvägsfart. Volvoverkstan i byn säger att Volvo har vaknat till när det gäller diskussionerna kring Haldex gen 5. Nått är inte bra där.... Har även fått samma larm jag också när det gäller batterispänningen.... Men det fixar de samtidigt som de tar in bilen igen för vibrationerna...
av sweborn
Och man kunde tro att de plockat bort instant traction just för att komma ifrån vibrationerna på gen 4...

Känns som tveksamt ingenjörsarbete på Volvo helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Momentum
sweborn skrev:Och man kunde tro att de plockat bort instant traction just för att komma ifrån vibrationerna på gen 4...
Vad får dig att påstå detta? För övrigt så är väl instant tracktion kvar, även om den är mindre instant
Jag tror mera att det handlar om att det blir mycket mera saker som ska snurra runt, och att man ibland "hittar" egensvängningen för inblandade roterande delar
Har nu nya sommardäck och har inte kännt något alls, kan vara däcken som är inblandade också...........
av sweborn
Om det finns systemfel kring AWD-systemet och dess aktiva delar bör en förslappning av reaktionstiden döda en del av dess negativa påverkan.

Däcken är definitivt viktiga, jag tror att utförandet kring däck + fälg ofta ligger utanför de krav bilen ställer på dem. Det är inte bara Volvo som snikar på specifikationerna inom detta område.

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare ve[…]

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]