Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hej,

Sambon besiktigade XC60in förra veckan och fick underkänt pga att vänster halvljus stod för högt och bländande.

Jag bytte ju nyligen xenonlampor på den bilen. Kan jag ha rubbat någon inställning så att de står för högt? Har dubbekollat allt och det ser OK ut.

Är det inte taskigt att underkänna bilen pga detta? Ska dom inte bara skruva ner ljuset då, kan man undra?

EDIT: Ställer man ner detta genom att vrida på den vita plastskruven ovanpå lykthuset?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag fick nedslag på det när jag besiktigade också, på båda sidorna. Det är den vita sexkantskruven ovanpå.
av trasker
Är det inte märkligt att jag servade bilen för drygt en månad sedan, och så får jag anmärkning på detta nu?

Kan jag har ändrat inställningen genom mitt lampbyte eller ska jag ta en diskussion med Volvo kring detta?
Användarvisningsbild
av MartinS
trasker skrev:Är det inte märkligt att jag servade bilen för drygt en månad sedan, och så får jag anmärkning på detta nu?

Kan jag har ändrat inställningen genom mitt lampbyte eller ska jag ta en diskussion med Volvo kring detta?
Jag lämnade min till bilia och hänvisade till deras så kallade servicegaranti, de ställde in ljuset och skötte ombesiktningen, kostnadsfritt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:Bilia i Stenungsund är ackrediterade att släcka tvåor
?
Användarvisningsbild
av Vojje
MartinS skrev: ?
Bor man på Tjörn är närmaste Bilia i Stenungsund (tror jag) och de behöver inte ombesiktiga eftersom de är ackrediterade av Swedac :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:
MartinS skrev: ?
Bor man på Tjörn är närmaste Bilia i Stenungsund (tror jag) och de behöver inte ombesiktiga eftersom de är ackrediterade av Swedac :-)-)
Ja det är klart att de inte åker till en traditionell besiktningsstation när de kan göra det själva, men likt förbenat är det en ombesiktning, oavsett vem som utför den.

Fast Bilia S-sund håller jag mig ifrån....
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]