Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
JPJ skrev:Har också testat en V 70 och den upplever jag som betydligt tystare när det gäller vägbuller!
Att börja laborera med olika däcktyper på en bil för 300tkr eller mer är ju inte så tilltalande..

Får nog bli en riktig tankeställare gällande byte...

Någon som vet om Volvo tar åt sig sånt här och jobbar aktivt med att få ner bullernivån?

Detta är kanske något att pröva http://www.teknikensvarld.se/2013/07/25 ... elli-dack/
Upplevde med vår V70II som tyst, kör nu X3 o var ute o prövade en V60 T6 som vi är intresserade av - första jag slogs av var ljudnivån (17"). Men det kan ju även hänga ihop med för höga förväntningar m.m. Skulle dock inte vilja kalla V60 för bullerburk... Prövar man valfri korean i samma storleksklass så får man lära sig vad buller är....
av swemax
Eller testa en 2010 Passat, riktigt mycket väg/vindljud speciellt för baksätes passagerare
av perhall
Finns ju en del man kan göra.
Min förra bil var en V70 T4 MY11 med 18", R-design, Pirelli Zero
Nu V70 T4 MY12 med 16", std-chassi, laminerade rutor, Conti

Enorm skillnad i ljudnivå!!

Minns när jag hade en 528i för en massa år sen. 15 tum. Min kompis kom och visade sin nya fullutrustade 530i, 500 000 kr ca, 18" och sportchassi. Så fort vi körde iväg började det malande vägljudet och det blev snart mycket irriterande. Samma med en A8 med 20" (dock förra modellen) som jag körde för ett tag sen.

Laborera med däck ska man kanske inte behöva göra men de är helt avgörande för bullernivån!

Man ser ju en och annan Passat med 18" och då tänker jag att det där låter nog en del... Passat-taxi har ju oftast 16" men de är rätt bullriga ändå (blev dock märkbart bättre efter facelift precis som Golf VI vs V).
PH
av Lövet
Min V60 är lika tyst som min tidigare V70 3.2
Har Hakka Z 17".
av JPJ
Kollade fälgarna på hyrbilen (V60), 215 / 55 R16 ContiPremium Contact 2.

Någon som vet om dessa däck är ovanligt bullriga?
av JPJ
swemax skrev:Eller testa en 2010 Passat, riktigt mycket väg/vindljud speciellt för baksätes passagerare
Så din filosofi är att om man testar en bullrigare bil så blir V60 mycket tystare??? ;)
Användarvisningsbild
av joel80
JPJ skrev:Kollade fälgarna på hyrbilen (V60), 215 / 55 R16 ContiPremium Contact 2.

Någon som vet om dessa däck är ovanligt bullriga?
De verkar inte vara av de tystare i allafall..

Här kan du se att ett däck av samma modell och märke men lite smalare (215 borde alltså föra ännu mer ljud):
http://www.molway.com/continental-premi ... 555-16-91v

De har 2 svarta ljudmarkeringar:

"Ljudnivån i decibel mäts med hjälp av en logaritmisk skala. Detta innebär att en ökning med endast några få decibel motsvarar en stor skillnad i bullernivån. En ökning på endast 3 dB innebär därför i teorin en fördubbling av den bullernivå som ett däck avger.

En svart ljudvåg innebär att däcket är minst 3 dB tystare än vad det framtida europeiska gränsvärdet som införs 2016 är.
Två svarta ljudvågor betyder att däcket är 3 dB mer högljutt än däck med endast en ljudvåg på skalan.
Tre svarta ljudvågor innebär att däcket är 6 dB mer högljutt än däck med endast en ljudvåg på skalan."
Användarvisningsbild
av Mattias_F
RCE skrev:Jag har aldrig provkört en V60, men varför skulle den vara sämre än en V70 eller XC60? I mitt tycke är inte Volvo särskilt bullriga i sitt standardutförande men om man är väldigt känslig kan ju exempelvis däcktyp och fälg spela in. Jag skulle rekommendera dig att välja "laminerade rutor" om du ska beställa en ny.
Håller helt med om de laminerade rutorna.
De gör en hel del skillnad på den här bilen. Jag upplever även stor skillnad mellan sommar och vinterdäck(odubbade) fast båda går på 17" så bullrar vinterdäcken med piratfälgar mer :x
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]