Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Det är olika märkning på av/på knappen till S/S i bilen om man har en bil med ECO-drive funktion är knappen märkt "DRIVe" medan de nyare utan ECO funktion har knappen märkt "A" med en pil runt
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har ett A med en pil runtom.. betyder det alltså att i MY13 så påverkar det inte gasrespons eller farthållaren? För mig skulle det nog passa rätt bra om det hade gjort det...
Användarvisningsbild
av joel80
Ok.. då kanske inte folk ska spekulera så mycket i att Volvo "idiotförklarat" kunderna.. om funktionen numera inte innehåller påverkan på gaspådrag och farthållare är det kanske inte så konstigt att det inte står med i nuvarande årsmodellers manualer... Förstår inte diskussionen här ovan riktigt, där det ju låter som att funktionen finns på bilar där det inte står något om det. Finns det några belägg för att det skulle kunna vara så?
av Lövet
I min bil fungerar det onekligen inte som det står i instruktionsboken längre eftersom programvaran är uppdaterad. Men om det också innebär att jag inte har gasresponsändringen - ingen aning. Och någon att fråga hos den lokala återförsäljaren lär inte finnas.
av perhall
Jag har en sen T4 maj 12 och den har drive-knapp, min tidigare V70 T4 mars 11 hade varken s/s eller drive... Men saker verkar komma senare till 70-/80-serien.../ph
av Dpblad
joel80 skrev:Ok.. då kanske inte folk ska spekulera så mycket i att Volvo "idiotförklarat" kunderna.. om funktionen numera inte innehåller påverkan på gaspådrag och farthållare är det kanske inte så konstigt att det inte står med i nuvarande årsmodellers manualer... Förstår inte diskussionen här ovan riktigt, där det ju låter som att funktionen finns på bilar där det inte står något om det. Finns det några belägg för att det skulle kunna vara så?
Syftet med mitt föregående inlägg var just att räta ut missförstånd pga vad jag misstänkte vara skillnader mellan årsmodeller. Min slutsats från jämförelsen mellan manualerna verkar även vara densamma som din och övrigas. Frågan - och spekulationen - gäller varför man (Volvo) ändrar (ev tar bort) en funktion (eco-drive och s/s i samma knapp) om det inte är något problem med den. Ordvalet var kanske lite hårt, men inte ur ett generellt perspektiv där biltillverkare ofta är provocerande dåliga på att delge teknisk information kring mjukvara och uppdateringar.
I andra sammanhang brukar jag undvika att spekulera, men forum tycker jag bukar ha lite högre till tak. För andra produkter brukar tillverkarens kundservice/teknisk support använda forum - det hade inte varit helt fel med lite (juridiskt friskriven) information direkt från Volvo, vilket hade kunnat bespara oss både efterforskningar och spekulationer?
Användarvisningsbild
av joel80
Ah, då förstår jag bättre vad du menar.. och håller nog mer i det mesta. :)

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]

Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]