Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maskin30
Läser med lite förskräckelse om haldex gen 5,vilket ej volvohandlaren nämde nåt om när jag
köpte min V60 D4 AWD MY13 och sa hur nöjd jag var med fyrhjulsdriften på min förra bil, XC70 D5 MY11.
Tycket det är oerhört irriterande att dom ej nämner nåt om byte av haldex.
Drar även en del större släp vintertid.

Sitter det gen5 i alla MY13 ?
Är absolut ej superkunnig i detta men är det störst skillnad vid start?
Vid fart då hjulen är rullning borde det väl vara ungefär lika,eller?
av Exquattro
Undrar just hur många bilförsäljare som är tillräckligt intresserade av sådant, för att bry sig om en sådan detalj. Speciellt när det tydligen handlar om en försämring. Jag tycker de flesta bilhandlare mer är intresserade av själva affären, dock såklart med undantag. Det finns ju en del genuint bilintresserade också, däribland min säljare. Dock visste (eller nämnde) han inte denna förändring när jag bestämde mig, men jag har inte kört med Haldex innan så jag har inte det att jämföra med, utan Torsen och i den jämförelsen har jag mina egna uppfattningar. De som tidigare har skrivit om skillnaderna mellan haldex gen4 mot gen5 pekar ju just på uppstarten och det kan jag skriva under på. Det blir en fördröjning, i mitt fall utan tunga släp har det mest en akademisk men märkbar effekt. Med tunga släp är det nog andra här på forumet som har mer erfarenhet.
av Norway
Jeg kjører selv en 2011, D3 AWD og dermed Haldex 4.
Pga. verkstedsopphold så ble jeg tildelt en 2013 D4 AWD som har Haldex 5.
Begge 2 er R-design utgave.
Det var merkbart forskjell på bilene generelt, og 2013 modellen opplevdes som noe bedre skrudd sammen, bedre seter og støydemping.
Den største forskjellen var at det var veldig mye hjulspinn ved igangkjøring på 2013-modellen. Dette spesielt når jeg skulle kjøre ut på hovedveier og dermed gav litt ekstra gass. Det opplever jeg veldig sjelden på min, og på 2013-modellen var det veldig påfallende.
Så jeg tror ikke at det er samme "instant traction" på Haldex 5 selv om Volvo sier det.....
For meg er Haldex 5 en ulempe hvis jeg skal bytte til ny, og jeg tror at på dårlig underlag, så er den ekstra hjulspinnen nok til at bilen graver seg litt mer og dette kan påvirke fremkommeligheten.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, instant traction fungerar nog inte likadant. Instant traction kan man få, men då får man spänna åt i förväg, så det gnekar och går an när man ska igång. Bilen kan ju inte veta i förväg vilka gånger Instant traction inte hade behövts, för att den exempelvis står på torr asfalt. Därför drar de inte åt så mycket, normalt sett, och då kommer den stora skillnaden in, nämligen avsaknaden av tryckackumulator i generation 5. På grund av det har nya versionen inte lika lätt för att kvickt höja trycket vid behov. Den kommer då efter, varvid spinn uppstår fram innan den hinner dra till bak också. Generation fyra kan inte heller dra åt i förväg utan gnek, men kan däremot reagera mycket snabbt om den upptäcker slirning.

Kanske snarare "Instant reaction" än "Instant traction"?
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Jag är nöjd med min.
Ingen jeep men fungerar bra för hobbyrally. :twisted:
av Exquattro
Det var ju verkligen ett svårt och utmanande test Teknikens värld gjorde!! Hoppas det läggs lite ner lite mer möda i andra tester. "Oj vad det fungerar bra"!! Sluta klaga, vi gnällspikar!!

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]