Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
1. Jag har Njord-fälgar (17-tummare) på min S60 (dynamic chassi), men funderar på större till min kommande bil. Min fråga är hur det kommer att påverkar bilens egenskaper om jag sätter på 18-tummar (Sleipner eller Ixion).

2. Jag läste att de ursnygga Bor-fälgarna omnämns på följande vis av Volvo själva "19-tumsfälgar, som enligt Volvo bjuder på komfort som 18-tummare". Innebär det att 19-tumsfälgarna har lika mycket gummi y höjdled? Dvs. att däckets tjocklek är lika. I så fall ger 19-tummarna bilen identiska egenskaper, frånsett att den har större diameter. I så fall borde man inte märka någon skillnad i komfort mellan Ixion 18-tum och Ixion/Bor 19-tim. Eller?

3. Hur kommer bilens egenskaper att ändra sig med 18/19-tums om man jämför olika chassin: touring, dynamic, sport, Four C och R-design?

Finns det någon som testkört olika storlekar?
av Tobbe1977a
Jag har de 3 senaste åren kört med 19". Tycker att det har funkat hur bra som helst. Visst blir det stötigt men inget som jag retat mig på. Nu har jag bytat bil och kör med 18" ixion. Vill för övrigt säga att den fälgen är sjukt snygg. :-)

Skulle jag välja mellan 18" och 19" skulle det utan tvekan bli 18". Visst ser det flådigare ut med 19" men tycker ändå inte att det väger över om man jämför mot 18". Dels så kostar 19" en del mer och komforten försämras något.

Min röst blir på 18" ixion fälgar. Dels för att dem är riktigt snygga och lätta att tvätta. :-)
av KarlE
Tobbe1977a skrev:Jag har de 3 senaste åren kört med 19". Tycker att det har funkat hur bra som helst. Visst blir det stötigt men inget som jag retat mig på. Nu har jag bytat bil och kör med 18" ixion. Vill för övrigt säga att den fälgen är sjukt snygg. :-)

Skulle jag välja mellan 18" och 19" skulle det utan tvekan bli 18". Visst ser det flådigare ut med 19" men tycker ändå inte att det väger över om man jämför mot 18". Dels så kostar 19" en del mer och komforten försämras något.

Min röst blir på 18" ixion fälgar. Dels för att dem är riktigt snygga och lätta att tvätta. :-)
Men Volvo skriver att komforten på deras 19-tummare är lika som deras 18-tummare. Då finns ingen anledning till att inte ha 19-tum, om man nu bortser från de ekonomiska och estetiska aspekterna. Med andra ord om 18-tum är ok, borde 19-tum ha samma egenskaper. Ixion finns ju som 19-tum. ;)
av KarlE
s6025t skrev:Det enda chassi som får ha 19tum enl. Volvo är det sänkta R-design chassit (sportchassit) så det blir ju hårdare o stötigt jämfört med original chassit. 18 tummarna funkar till alla chassisättningar
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464429
Är R-design-chassi och sportchassi samma sak? Dvs. R-design har sportchassit + lite extra designdetaljer?
"...har adderat ett fjäderbensstag som förbinder de främre fjäderbenstornen - ett klassiskt sätt att styva upp karosstrukturen.", "Bak får S60 och V60 R-Design dämpare av monotube-typ.", "Fjädrarna både fram och bak har kortats med 15 mm för att ge bilen mer attityd. Fjäderstyvheten är dessutom 15 procent högre jämfört med chassit i S60 och V60 och bussningarna där stötdämparna är infästa i karossen är 20 procent styvare. Den främre tieblade-bussningen, det vill säga infästningen i bakvagnen, är hela 400 procent styvare än tidigare för att motverka hjulhopp och skakningar." och "Corner Traction Control är en nyhet som använder "torque vectoring" för att ge smidigare kurvtagning. Tekniken är en förädling av antispinnsystemet DSTC. ".
Användarvisningsbild
av skyrazer
s6025t skrev:Det enda chassi som får ha 19tum enl. Volvo är det sänkta R-design chassit (sportchassit) så det blir ju hårdare o stötigt jämfört med original chassit. 18 tummarna funkar till alla chassisättningar
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464429
Samtliga bilar är tüv:ade upp till 20" har jag för mig?

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]