Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
perhall skrev:Tänk om den stora nyheten är en 3-liters supersnål etanolsexa - det vore nåt!
Eller S60 med fyrcylindrig VEA-motor, åttaväxlad automatlåda och svänghjul eller elektrifiering! =)
av AnteF
Märkligt att man överger Cab-marknaden helt. Audi tex har ju A3, A5, TT och R8 i modellprogramet. Skall man upp i den nivån så varför i hela friden lägger man ned C70? Jag skulle garanterat vilja ha en VEA-motor i en fin fyr/fem-sitsig cab i klass med Saab 9-3, C70, A5, BMW 3 osv. Varför Volvo? Varför? :(
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Förklaringen är nog enkel. Har man som Volvo otroligt små volymer globalt sett så kan man inte sprida ut utvecklingen på för många projekt. Gissar att mycket går till motorsidan just nu. Hade man haft mer resurser så hade det säkert funnits på agendan.
av AnteF
Racetwin2 skrev:Förklaringen är nog enkel. Har man som Volvo otroligt små volymer globalt sett så kan man inte sprida ut utvecklingen på för många projekt. Gissar att mycket går till motorsidan just nu. Hade man haft mer resurser så hade det säkert funnits på agendan.
Tyvärr är det nog så. På cabbarna har man nog troligen haft väldigt bra marginal under en längre tid på kontra de flesta andra modellerna. Sen är de imagehöjande. Mycket synd tycker jag. Saab och Volvo gjorde väldigt bra cabbar men nu finns det inga svenska mer. :-/

Och skall man upp till 600000 bilar per år totalt krävs nog både en och två cabbar.
av Exquattro
KarlE, jag tycker du har helt rätt, en motor o växellåda som känns riktigt modern o effektiv är ju något att börja bygga vidare på. Hoppas verkligen.... Jag tycker det är just det som känns mest omodernt i min bil, en brölande stor femma och slirande automatlåda börjar kännas gammalt men de är skickliga i Skövde så det blir säkert jättebra...
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är just en rejäl femcylindrig maskin som gör bilen. Geartronic växlar smidigt, om man inte gör misstaget och kör den i sportläge, för då kopplas lockup in stup i kvarten, med ryckigare gång och tvärare motorbroms som följd.

Tittade förresten på videon nu. Rätt mycket av det han anmärkte på för Volvons del anser jag bara vara trams. Dessutom verkade det inte finnas något annat fokus än hur bilen fungerar som racerbil. Kan knappast bry mig mindre, om jag säger så.
av Exquattro
Om man gillar tomgångsljud som låter lastbil och brölar när man drar iväg så är det väl okej, men det är långt ifrån alla som gillar det. Sen är ju inte BMW:s tomgångsljud speciellt trevligt i dieslarna heller, det verkar som det behöver vara en sexa för att bli behagligt oavsett märke. Dock tror jag det är en tidsfråga, Volvo måste komma med effektivare maskineri och gör det säkert också ganska snart. Vad gäller Geartronic blev min mycket bättre efter uppgradering och växlar mjukt o fint i de flesta fall även om den får tuppjuck ibland, sportläget går inte att använda till annat än rent manuell växling och det torde ju inte vara meningen, men den snurrar nog också på övertid. Vad gäller Polestar kontra RS-Audi eller M-BMW så tror jag det kvittar vad siffrorna eller en biltestare säger, statusen är också en viktig faktor när man betalar så mycket för en bil, och då är detta bara en vanlig blå Volvo för gemene man. Jag har en bekant som har en ganska Polestar-identisk blå V60 D2. Tycker det är fel av Volvo att inte låta just toppmodellen få ha den färgen för sig själv, återigen handlar det om status. Men skit samma, kul att det händer nåt spännande i folkhemmet i alla fall.
Användarvisningsbild
av apersson850
Direktinsprutade common-raildieslar låter, det kommer man inte ifrån. Inte än, i alla fall. Men det är inget som jag stör mig på. Om det sen beror på att jag är uppvuxen bland lastbilar, det vet jag inte.
Sportläget är bra i några lägen. I kraftiga nedförsbackar ger det bättre motorbroms, för lockup ligger i mer och ofta väljs en lägre växel. Det är också bra när man exempelvis drar ett tyngre släp på dåliga, kuperade vägar. Bilen ligger kvar på en lägre växel, motorbromsar när det går nedför och har kraft direkt när det går uppför. Lättare att köra med precision i sådana lägen. Då menar jag alltså inte så dåligt underlag att ettans växel, ev. med HDC, är enda rimliga alternativet.

Personligen köper jag den bil jag vill ha för att jag vill ha den, inte för vad andra ska tycka eller tänka.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]