Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hk1971j
Suck... Jag avskyr vintern och allt som det innebär med stenskott och annat.

2 Stenskott inom loppet av 1 vecka (med sprickor som följd)

Försöker verkligen hålla avstånd till bilar framför mig, men alla dessa j_vla Kamikaze piloter som slänger sig in framför
mig får mig att vilja gå bananas...

Idag kom en BMW 320 med avloppsrör till utblås och slängde sig in framför mig... och sedan det där heeeeeemska ljudet av
något som träffar rutan....

Det där satans stenskottet tog precis i fältet för kamera/sensor vid inner backspegeln (om ni hänger med)

Bilen har rullat 370 mil....

Bort med all grus, dubb, sand, salt nu snälla någon :-(O)

http://www.vibilagare.se/nyheter/antalet-stenskott-okar

Så ja, var bara tvungen att avreagera mig lite....
Användarvisningsbild
av joel80
Jag fick ett stort stenskott i rutan (dock inga sprickor) efter mindre än 50 mil.. åkte in till Volvo och fick det fixat.. det var snack om att det skulle kosta 100kr, men det gjorde inte ens det.
Har du fått sprickor kanske det blir värre.. kolla vad du har för försäkring, prata och snyfta lite för volvoverkstan kanske dom kan göra något för dig.
av Petzzon
Svenska vägarna är inte roliga, har precis importerat en XC60 från Österrike, frågade ägaren om rutan var bytt men svaret var nej, rutan är som ny samma sak med fronten ett fåtal mycket små stenskott trots nästan 9000 mil på mätaren. Den V70 som jag haft som tjänstebil är helt blästrad i fronten och har avverkat 2 rutor på 7500 mil.
av hk1971j
Får flytta till Österike när jag skaffar nästa bil. :D

Börjar nästan lipa när jag tänker på att jag tog ut bilen 6/2 och redan nu fått 2 j_vla stenskott i rutan samt några mindre.

Och några mindre i fronten.....

Alternativt skaffar jag pansarfordon nästa gång....
Användarvisningsbild
av joel80
Beror inte på kvalitén på vägarna utan på klimatet här uppe.. Det blir en jävla påfrestning på asfalten när vi har sånt väder som vi har just nu.. Smältvatten på dagarna och rejält kallt på nätterna.. Spränger hål på det mesta. :(

Lagade 2 st stenskott på motorhuven/fronten igår med volvos lackstift.. Blir inte skitsnyggt men syns inte lika tydligt som svarta hål i allafall.. plus att det i allafall skyddar.
Användarvisningsbild
av HakanJ
Pendlar Uppsala/Stockholm varje dag. Har en Caddy -12 jag nu kört 6000mil med, tredje rutan.
Böt förra tisdagen o körde onsdag utan problem. Torsdag morgon small det igen.
Glad ändå, den höll en dag. Sånt är livet.

Men jag har ett tips. Om man inte vill åka till glasmästarn o limma så går det lika bra med superlim fast då finn givetvis den synliga skadan kvar.
Rutan jag böt förra veckan hade säker 10st stora limmade skador som ingen hade spruckit. Den som hade spräckt rutan hann jag inte limma innan den sprack.
av Rasken
Hade haft min V50 i två dagar när en grusbil körde förbi och bombade bilen med stenar. Gött på en sprillans ny bil med lackbehandling. Det resulterade i ett antal stenskott på huven och det fanns ingen chans att jag skulle få tag på idioten som körde lastbilen.
av Flintskallen
Borde inte en lag om stänkskydd hjälpa mot detta?

Har själv bytt två rutor senaste tre åren. En gång hann jag inte ens hem med bilen innan där satt ett nytt stenskott i den nya rutan. :twisted:
Jag brukar alltid åka in och lägga igen stenskotten så fort som möjligt, men nu senast hann jag inte ens fram till jobbet innan rutan började spricka upp åt tre olika håll.

Jag försöker hålla så långt avstånd det bara är möjligt till bilen framför, men ändå skall ju alltid nån idiot tränga sig in precis framför och det bara smattrar i bilen. Eller när man skall köra om tung trafik så brukar det smälla till rejält ibland.
Senast redigerad av 1 Flintskallen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
En fördel med all skit på vägen nu är i allafall att om det kommer nån tokstressad idiot som ska trycka upp kofångaren i bakluckan på en när man kör om kan man gå lite längre till vänster i filen och spruta upp allt möjligt på bakomvarande. Mycket tillfredsställande när man inte på annat sätt kan få folk att hålla avstånd. (Så fort jag kommer till en lucka där jag kan släppa förbi gör jag det, jag vill inte agera stoppkloss för någon, men vill inte heller behöva flytta mig under pågående omkörning.)
av llesrof
Saltet slipper ni inte i Österrike men väl dubbdäcken.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]