Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IngoJ
#725216
Tvättborste? Den blir aldrig helt ren och repar ofelbart lacken. Diskmedel är alldeles för starkt och de tensider som ingår är rena döden för alla typer av lackskydd. En lack helt utan skydd är svårare att hålla ren och du får ett onödigt slitage på klarlacken.
Användarvisningsbild
av bjornw
#725243
Jag har inte jättestor erfarenhet av olika märkens lacker men tycker nog att Volvos mörkare på lacker på senare årsmodeller, dvs från typ 08 och framåt, är bland de känsligaste för just dessa microrepor från tvätt och från personer som stryker sig mot bilen av olika anledningar.

Någon bra lösning finns inte annat än att lägga på ett till lager klarlack av bättre sort, men det är dyrt och riskfyllt för det går lätt fel. Det är få som klarar att lacka en hel bil perfekt. Det är också svårt att hitta någon som kan svara för hur bra deras lack är jämfört med original och konkurrens.

Det jag gjort på flera bilar efter en ordentlig polering är lagt ett lackskydd som även ger ett visst mekaniskt skydd, genom att vara noga med tvätt och underhålla lackskyddet en gång per år blir det lite bättre. Frekventa beröringsfria tvättar gör att risken för repor minskar genom att inget grus och smuts ligger på lacken.

Det skydd som jag tycker funkar bäst och vem som helst kan lägga heter C-Quartz, finns här: http://www.streetpower-rekond.se/

Men som sagt, man måste börja med en polering i ett par steg. Att lämna in till en rekondfirma kan vara ett sätt men se då till att de lägger på ett lackskydd som även ger ett mekaniskt skydd. MrCap gör tex inte det.
Användarvisningsbild
av Funk
#725288
Volvo använder samma klarlack till alla kulörer...så det handlar helt enkelt om att det syns mer på mörka kulörer. Och Volvos lacker räknas generellt sett som ganska hårda. Tyvärr så är det nog så att myten om lackskydd som ger hårdare och mer reptålig lack är just en myt... dock är det givetvis så att smuts som inte sitter kvar inte heller kan repa vid tvätt eller om någon går emot bílen så ur det perspektivet så funkar alla lackbehandligar till viss del.

/Thomas
av TomasRJ
#725322
Tack för alla tips!

Har ringt runt lite grann och nu har jag valt Ditec behandling.
Fanns just nu en vinterrabatt där på 500:- och dels efter vad jag läst här i forumet, dels hur kundmottagaren presenterade behandlingen så valde jag just Ditec. Bilia har tydligen egen behandling också (Lahega), men där var det över 1000:- dyrare.
Barnslig som jag är så inbillar jag mig att killarna på Ditec som bara ägnar sig åt bilvård kanske har en större erfarenhet av just detta?

De får tydligen också in helt nya bilar som innan kundleverans kommer från både från Volvo och BMW bl.a.

Ett annat bra tips som jag fått här på forumet som jag varit ute och testat i dag är inköp av bakrutetorkare på Biltema för 27:- och som fungerar mycket bättre (torkar nu över hela bladets längd) än originalet! Väl investerade 27:-!

/ Tomas.
av xerys2012
#725391
Jag försöker undvika att svampa bilen vid varje tvätt, utan kör med det var tredje gång. I övrigt kallavfettning nedertill samt alkalisk upptill o sen högtryck 2-3 ordentliga varv.

Svartmetallic, Ditec + ångest gör att detta känns absolut bäst. :???:
GÄllande lackbehandlingen så har jag varit extremt försiktig med att låta avfettningen ligga på länge. Har ej heller kört kallavfettning varje gång just för att spara på lackskyddet. Men inför svampningen så kommer det inte att sparas in på den varan.

Onsdag är spikad för en ordentlig genomkörare med noggrann svampning o torkning.
Användarvisningsbild
av bjornw
#725497
Funk skrev:Och Volvos lacker räknas generellt sett som ganska hårda.
Ja Volvos lacker anses hårda men det innebär inte att hårdare automatiskt är mindre repkänsliga. Lackerna på 60 och V70II är iaf inte lika hårda eller reptåliga som på V70N. Framförallt finns det alternativ som är tåligare mot micro-reporna, tex nya Audi, BMW, Mercedes och VW. Därmed inte sagt att de är bättre ur alla perspektiv, Audis lacker är så hårda att stenskott ofta leder till att "flisor" går ut lacken, tex.
Funk skrev:Tyvärr så är det nog så att myten om lackskydd som ger hårdare och mer reptålig lack är just en myt...
Och det är ingen myt att vissa lackskydd även ger ett mekaniskt skydd. Jag har personliga erfarenheter från fyra bilar där det provats under ett år eller längre och det finns mängder med filmer på nätet om de produkter som utlovar ett mekaniskt skydd. Naturligtvis är det inte lika bra som i reklamen, men det är bättre än utan, och framförallt är det lättare att polera bort de mindre reporna som bara sitter i lackskyddet.
Börja titta här: http://www.cquartz.com och sök sedan vidare om ni är intresserade.
TomasRJ skrev: Har ringt runt lite grann och nu har jag valt Ditec behandling. Fanns just nu en vinterrabatt där på 500:- och dels efter vad jag läst här i forumet, dels hur kundmottagaren presenterade behandlingen så valde jag just Ditec. Bilia har tydligen egen behandling också (Lahega), men där var det över 1000:- dyrare. Barnslig som jag är så inbillar jag mig att killarna på Ditec som bara ägnar sig åt bilvård kanske har en större erfarenhet av just detta?
Du har helt rätt i att de som utför jobbet är mycket viktiga för slutresultatet. Har haft två Ditec-behandlade bilar och det har fungerat bra. Något mekaniskt skydd att tala om tror jag inte det gav men eftersom det är påtagligt lättare att hålla bilen ren minskar risken för repor. Du kommer säkert bli nöjd.
av Qualia
#725647
sämskinn var länge sedan. t när det gäller torka av bilen..
Jag skulle rekommendera Meguiar's Water Magnet Drying Towel kostar dock dyrare , funkar kanon, komplettera gärna med mikrofiber..
Kan man inte polera själv, är man ju tvungen lämna in bilen.. Men små repor kommer tyvärr med tiden..
lycka till
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]