Moderator: Moderatorer
Funk skrev:Och Volvos lacker räknas generellt sett som ganska hårda.Ja Volvos lacker anses hårda men det innebär inte att hårdare automatiskt är mindre repkänsliga. Lackerna på 60 och V70II är iaf inte lika hårda eller reptåliga som på V70N. Framförallt finns det alternativ som är tåligare mot micro-reporna, tex nya Audi, BMW, Mercedes och VW. Därmed inte sagt att de är bättre ur alla perspektiv, Audis lacker är så hårda att stenskott ofta leder till att "flisor" går ut lacken, tex.
Funk skrev:Tyvärr så är det nog så att myten om lackskydd som ger hårdare och mer reptålig lack är just en myt...Och det är ingen myt att vissa lackskydd även ger ett mekaniskt skydd. Jag har personliga erfarenheter från fyra bilar där det provats under ett år eller längre och det finns mängder med filmer på nätet om de produkter som utlovar ett mekaniskt skydd. Naturligtvis är det inte lika bra som i reklamen, men det är bättre än utan, och framförallt är det lättare att polera bort de mindre reporna som bara sitter i lackskyddet.
TomasRJ skrev: Har ringt runt lite grann och nu har jag valt Ditec behandling. Fanns just nu en vinterrabatt där på 500:- och dels efter vad jag läst här i forumet, dels hur kundmottagaren presenterade behandlingen så valde jag just Ditec. Bilia har tydligen egen behandling också (Lahega), men där var det över 1000:- dyrare. Barnslig som jag är så inbillar jag mig att killarna på Ditec som bara ägnar sig åt bilvård kanske har en större erfarenhet av just detta?Du har helt rätt i att de som utför jobbet är mycket viktiga för slutresultatet. Har haft två Ditec-behandlade bilar och det har fungerat bra. Något mekaniskt skydd att tala om tror jag inte det gav men eftersom det är påtagligt lättare att hålla bilen ren minskar risken för repor. Du kommer säkert bli nöjd.
Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]
Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]