Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flygfantomen
Nån som vet vad det är för ljud som surrar igång i XC60 några minuter efter kallstart och direkt efter varmstart?
Ljudet kommer smygande efter kallstart och är fullt utvecklat efter ca 5 minuter. Vid varmstart kommer det direkt.
Och, dess värre, det upphör inte förrän man stänger av motorn :cry:
Det är inte bränslevärmaren eller kupéfläkten. Det låter mer som ett transformatorsurr... eller nåt sånt.
Den enda koppling till något jag upptäckt är att ljudet ändrar frekvens och tonläge vid skiftning till parkeringsljus.
Ljudet hörs bara med motorn igång. Med tändning och halvljus på hörs inget alls.
Verkstan har så klart aldrig hört nåt sånt tidigare och har ingen aning om vad det är, "ska nog låta så.. " ??:-/
Fick bilen i början av juni och hörde inget av detta innan oktober. Körde bara 300 mil på den tiden.
Nu har det surrat i 100 mil och börjar bli tristare och tristare.. hörs även i motorvägsfart när man väl hört det en gång...
Tacksam för idéer och uppslag!
av zizou75
Låte märkligt måste jag säga men än märkligare att man på verkstan klämmer fram "de ska nog låta så". Är de något som jag inte gillar så är de att man säger sådant till felaktigheter på en helt ny bil. :x

Lyssnar inte verkstan direkt så vänder jag mig till säljaren som sålt bilen till mig och då brukar de bli lite bättre fart på mekanikerna, så på dem igen bara. :wink:
av Raymond
Sikker på at det er fra xenonlysene? Forsvinner ljudet når du slår ner på park, med motorn igång? Om det INTE forsvinner når du slår ner på park, er jeg 95% sikker på at ljudet du hør kommer fra vattenpumpen til dieselvarmaren. Finns en journal på det, den sitter montert nede i "diket" under torkarmekanismen. Den sitter skruvad rett i torpedplåten, och på några bilar kan det forplante seg mycket ljud inn i bilen.
av Flygfantomen
Tack Raymond!
Av någon anledning ändras ljudet och låter mindre när jag skiftar till parkeringsljus.
Men det är exakt samma ljud som "jajoXC60" spelat in i en tidigare tråd här på forumet.
Nu gäller det bara att övertyga verkstaden om att utföra jobbet. Finns det en service-
bulletin på det från Volvo så borde det gå att argumentera för det.
Återkommer med besked om hur det gick.
av Flygfantomen
Det var exakt så som Raymond skrev.
Vattenpumpen till dieselvärmaren. Den sitter tydligen skruvad direkt i torpedplåten framför handskfacket. Klämman är isolerad men leder ändå in ljud ibland. Servicelösningen är att hänga upp pumpen i buntband så att minimalt med ljud leds vidare. Pumpen hörs fortfarande om man lyssnar noga efter den men ljudet är inte så högt att det blir störande.

Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, d[…]

Tja, först och främst grått, silve[…]

Har läst lite om era oljebyte bekymmer. Verka[…]

Relä luftpump 850

Sitter en plastkåpa under kylaren, en skruv […]